Iz dnevnika šolske svetovalke – Preveč je vsega!

Povezava do FB skupine >>> FB skupina Odgovorno starševstvo
Stavek, ki ga v teh časih najpogosteje slišim od učencev je: “Preveč je vsega!”. V tistem trenutku je učenec/ka pred mano nemotiviran, brez volje, ne verjame vase, ne ve, kako bi se lotil zadeve, najraje bi ostal kar doma in “šprical” vse teste do konca leta. Zavedam se, da je v takih trenutkih najpomembneje, da učenca motiviram. Tako, kot trenerji motivirajo športnike na tekmah, v kritičnih trenutkih, ko ti to najbolj potrebujejo in s pomočjo zunanje spodbude le uspejo priti v stanje zanosa in uspejo izkoristiti ves svoj potencial.
Nekako tako sem se počutila med zadnjim nadomeščanjem v 8. razredu. Po običajnem uvodnem pozdravu ugotovim, da skoraj tretjina učencev manjka. Covid? Je moja prva misel. Povprašam prisotne, kaj se dogaja.
“Sprašuje! Sprašuje biologijo.”
“In kaj vas skrbi glede tega?” Jih vprašam.
Eden izmed učencev prestrašeno pove, da sprašuje vso letošnjo učno snov. To je ogromno, pripoveduje s široko odprtimi očmi in se močno trudi, da bi zakril svoj tresoči glas.
Aha. Pa smo tam, si rečem. Pred menoj je bil izziv. Pa ne ta, na katerega ste morda najprej pomislili. Nisem bila v dilemi, ali naj jim ukažem, naj takoj pospravijo zvezke, v katere so živčno pogledovali in se lotim snovi, ali naj se ukvarjam z njihovim trenutnim počutjem. Iz izkušenj sem vedela, da bo zanje bistveno bolj koristno, če naslednjih 15 minut namenimo nekoliko drugačnim lekcijam …
Na tablo sem jim narisala tri balone. Rekla sem jim – veste, v življenju s seboj vedno nosite tri balone. Rdečega, rumenega in modrega. Prvi balon je rdeč balon. Ko napihujete rdeč balon, se ukvarjate s stvarmi, dogodki, ljudmi, ki jih ne morete spremeniti. Gre za vse tisto, na kar nimate vpliva. Ko se ukvarjate s temi stvarmi, le izgubljate energijo in čas. Vprašam jih, katere so te stvari v tem trenutku, na kaj ne morejo vplivati in koliko od njih napihuje rdeč balon. Učenci povedo, da pogosto napihujejo rdeč balon:
»Učna snov je preveč zahtevna”
“Učiteljica zahteva podrobnosti”
“Nemogoče se je vse to naučiti na pamet!”
“Učna snov je kar nekaj.”
“Itak, da v test vedno kar neka vprašanja.”
“Učiteljica je grozna. Nalašč daje čudna vprašanja.”
“Itak nihče ne zna, ker učiteljica ne zna razlagati.”
“Itak bomo ponavljali test.”
Pogovorimo se o tem …
Nadaljujem z drugim balonom. Drugi balon je rumeni balon. Z učenci ugotovimo, da rumeni balon napihujejo takrat, ko prepoznajo težave, analizirajo problem, ga zaznajo kot izziv in začnejo iskati rešitve a še ne gredo v akcijo. Učenci se sprašujejo:
“Kdo bi mi lahko pomagal?”
“Na koga se lahko obrnem?”
“Kaj če nihče od nas ne pride v šolo, ko bo test?”
“Kaj če vsi oddamo prazen test?”
“Ali imam zapiske?”
“Kje lahko dobim zapiske?”
“Kako bom dopolnil zapiske, jih uredil, prepisal snov?”
Ponovno se o tem nekoliko pogovorimo … Ugotavljamo, kdo od njih v tem trenutku napihuje rumeni balon. In potem nadaljujem še s tretjim balonom. Tretji balon je modri balon. Ko napihujemo moder balon, smo v akciji. Takrat zadevo začnemo aktivno reševati. Takrat smo v zanosu, smo samozavestni, verjamemo vase, naredimo načrt in se ga držimo. Ne razmišljamo “kaj če …” ne iščemo izgovorov, ne obupujemo. Se samo lotimo.
Ja, uganili ste. V tistem trenutku nihče od učencev ni napihoval modrega balona. Pogovorili smo se o tem, kako pomembno je, da se zavedajo svojih misli in svoje miselne naravnanosti. Kako pomembno je, da se znajo samo motivirati. Da znajo reči, dovolj, zdaj pa akcija. Pogovorili smo se o tem, da lahko naenkrat napihujejo le en balon. Če napihujejo rdeč balon – kje iščejo moč? V sebi ali v drugih? Komu dajejo moč in vpliv na izid? Zakaj napihovanje tega balona vodi v občutek nemoči? Zakaj se v boju z “mlini na veter” učenci vedno počutijo nemočne? Kaj bodo naredili v tisti, konkretni situaciji, da bodo začeli napihovati moder balon?
- Je kazen učinkovita? - 2. 12. 2022
- Kako ohranimo stik z najstnikom? - 2. 12. 2022
- Pri nas doma se ne pogovarjamo - 25. 5. 2022