Ustvarjanje okolja brez vrstniškega nasilja

Pomen čustvenega in socialnega učenja

Ustvarjanje okolja brez vrstniškega nasilja

Piše Nina Mlakar Matijević

Današnji prispevek začenjam z zgodbo o dveh volkovih.

Nekega večera je dedek plemena Cherokee pripovedoval svojemu vnučku o bitki, ki se dogaja znotraj nas. Rekel je: »Moj vnuk, ta bitka stalno poteka med dvema ‘volkovoma’ znotraj vseh nas. Eden je Hudoben. Jezen je, nevoščljiv, ljubosumen, žalosten, veliko obžaluje, pohlepen, aroganten, samo pomilujoč, kriv, zamerljiv, laže, je lažno ponosen, ima občutek večvrednosti in je egoističen.
Drugi pa je Dober. Vesel, miren, ljubeč, upajoč, spokojen, usmiljen, prijazen, dobronameren, empatičen, radodaren, resnicoljuben, sočuten in zaupa.« Vnuček je razmišljal o tem in vprašal dedka: »Kateri volk pa zmaga?«
Dedek je preprosto odgovoril, »Tisti, ki ga hraniš.«

Čustveno in socialno učenje bi moralo potekati vzporedno z akademskim učenjem. Ste se kdaj vprašali, kako bodo otroku koristile vse petice, ki jih dobi v šoli, če pa bo na razgovoru za službo tiho in sramežljivo gledal v tla ter ne bo sposoben predstaviti sebe, svojih pozitivnih lastnosti in močnih točk? Kako mu bodo koristile ure in ure preživete za knjigami, če pa bo svoje življenje preživel sam doma, zaprt za štirimi stenami? Čustveno in socialno učenje je podlaga za srečno in uspešno življenje.

Je proces, skozi katerega otroci in odrasli razvijajo socialne in čustvene spretnosti:

  • samo-zaznavanje (zmožnost prepoznati svoja čustva in misli, ter njihov vpliv na vedenje),
  • samo-uravnavanje (zmožnost uravnavanja svojih čustev misli in vedenja v različnih situacijah),
  • socialno-zaznavanje (zmožnost prepoznavanja in razumevanja čustev in stališč drugih, empatija),
  • medosebni odnosi (zmožnost vzpostavljanja in ohranjanja pozitivnih medosebnih odnosov, komunikacije, poslušanja),
  • odgovorno sprejemanje odločitev (zmožnost sprejemati pozitivne izbire, z upoštevanjem svojih lastnih potreb in potreb drugih).

Oziroma povedano bolj preprosto. Otroci, ki imajo razvite čustvene in socialne veščine so sposobni prepoznati in izraziti svoja čustva, povedati, kako se v določeni situaciji počutijo, poiskati pomoč, ko jo potrebujejo, prepoznajo kako se počuti druga oseba, imajo razvito empatijo, znajo postaviti meje v odnosih in izraziti, ko jim neko vedenje ni všeč, zmožni so sklepanja novih prijateljstev in sprejemajo pozitivne odločitve v življenju.

Otroci z bolj razvitimi socialnimi in čustvenimi veščinami bodo manj verjetno izpostavljeni vrstniškemu nasilju – ga doživljali ali izvajali ter se bolj verjetno odzvali nanj kot opazovalci in ga ustavili. Dobra novica je, da so čustvene in socialne veščine nekaj, kar lahko krepimo in razvijamo skozi celotno življenje, tako da dragi starši, nikoli ni prepozno, da namenite malo pozornosti tudi te vrste učenju.

Da bo začetek lažji, z veseljem z vami delim material za izdelavo Radovedne kocke. Radovedna kocka bo poskrbela, da boste vsak dan drug drugemu namenili svoj čas in pozornost ter se preko tega še globlje povezali.

Nina Mlakar Matijević
Latest posts by Nina Mlakar Matijević (see all)
Ocena:
[Skupaj: 1 povprečno: 5]

Morda vas zanima tudi ...

Dodaj odgovor