Kako učenje postane užitek, ne več nadloga

Kako učenje postane užitek, ne več nadloga

Ste se kdaj vprašali, kdaj se pravzaprav prične človekov proces učenja? Naj vam prišepnemo odgovor: v maternici. Prav tako je zanimiva misel, da se naše učenje nadaljuje iz enega cikla rojstva in smrti v drugega in se tako pravzaprav nikoli ne konča. Pa preidimo iz filozofskih pogledov v bolj vsakdanje okvire.

Ker smo si različni, so različno izrazite tudi naše sposobnosti in frustracije ob učenju. Ko se nam zatakne in ne znamo/zmoremo usvojiti določene snovi ali ne vemo kako rešiti določen problem, si pomagamo na različne načine. Pomoč iščemo na spletu, v knjigah, vprašamo bližnje ali prijatelje, kontaktiramo strokovanjake in si (ali svojim otrokom) plačamo inštrukcije. Pogosto se izkaže, da težava ni v snovi, ki se jo želimo naučiti, temveč v našem procesu učenja.

Ste kdaj pomislili, da se celo življenje učimo, a se v bistvu ne znamo učiti? Kdaj smo se pravzaprav naučili učiti se? Ali ne bi bilo krasno, da bi se naši otroci in tudi mi, naučili, kako poteka proces učenja in kako delujejo naši možgani?

Majhni triki za velik učinek

Vsakdo izmed nas ima svoj način in različno dojemljive kanale, preko katerih se učimo. Pomirjenost, ki jo občutijo tisti, ki jih učinkovito uporabljajo in jim proces učenja ne predstavlja težav, je neprecenljiva. Sproščeni so, ker se znajo v popoldanskem času organizirati in predelati snov, ki so jo v šoli (ali drugje) prvič slišali. Zavedajo se, da je pomemben prostor, kjer se učijo, prav tako je pomembno kombiniranje učenja iz zapiskov v zvezkih, delovnih zvezkih, domače naloge in uporaba dodatne literature ter drugih medijev. Pred pričetkom osredotočenega učenja pregledajo naslove, slike in krepko podčrtane besede v poglavjih, ki jih nameravajo predelati. V besedilih si podčrtajo le kakšno besedo ali tri in si tako označijo le bistvene informacije. Več časa posvetijo aktivnemu priklicu informacij, ki so se jih naučili. S tem krepijo novonastale možganske povezave in utrjujejo svoje znanje. S poznavanjem trikov, ki pomagajo pri učenju, se raje učijo, na preizkusih znanja pa so uspešnejši. Vse to je dobra popotnica tudi za naprej pa naj bo to pri branju revije, strokovnega čtiva, na tečaju fotografiranja ali ko nas otrok prosi za pomoč pri učenju. A to obvladajo le redki. Če se v zgornjih vrsticah ne najdete in ugotavljate, da vam misel na učenje ni najbolj prijetna, vas bomo gotovo pomirili z novico, da se vsega tega lahko naučite tudi vi. Kako? To jesen v Slovenijo prihaja strokovnjakinja in raziskovalka iz ZDA , Barbara Oakley, ki nas bo učila, kako se učiti.

Smo pritegnili vašo pozornost? Berite dalje.

Učimo se vse življenje

Zagotovo se strinjate, da se z zaključenimi spričevali, diplomami in magistrskimi nalogami naše učenje pravzaprav šele prične. Odrasli imamo možnost in kapacitete, da razširimo svoje znanje, naši otroci pa naj bi oziroma morajo dobro usvojiti celo paleto različnih znanj, po možnosti pa naj bi jim to znanje ostalo tudi po opravljenem preizkusu znanja.

Pa vendar – ali imajo osnovne temelje, na katerih lahko gradijo? Ali razumejo, da:

  • odlašajo, ker se jim ob misli na učenje v možganih aktivira center za bolečino
  • večopravilnost ni primerna v času, ko se želijo nekaj res dobro naučiti
  • je pomembno, da si naučene informacije čim večkrat, na različnih mestih in brez pripomočkov prikličejo v spomin
  • določeno znanje ali problem pogledajo in razumejo z različnih zornih kotov
  • imajo enkratno rešene in oddane vaje in seminarske naloge svoje pomanjkljivosti, če jih večkrat ne preberejo
  • je potrebno na začetku streti najtrši oreh, se naučiti najtežjo snov, rešiti najtežji problem

Potrebno je opozoriti, da je intenzivno osredotočenost na težjo snov po nekaj minutah dobro prekiniti z lažjo nalogo ali vsebino ter ta cikel ponavljati, dokler ne rešimo težjega problema ali se naučimo težje snovi.

Za konec pa nikar ne pozabimo in podcenjujmo učinka kvalitetnega spanca, uravnotežene prehrane in redne telesne aktivnosti, če želimo, da imajo naši možgani vse potrebno za dobro delovanje.

Priložnost, ki je ne smete zamuditi

Znanje o učenju je že precej poglobljeno in širše dostopno. Vse, kar ste ravnokar prebrali in še mnogo več nam bo to jesen v Ljubljani predstavila strastna raziskovalka in strokovnjakinja na področju učenja iz ZDA. Na delavnici Učim se učiti, ki bo potekala od 24. do 26. septembra v Ljubljani, bo Barbara Oakley predala svoje znanje in dragocena spoznanja. Delavnica bo interaktivna, podprta z dognanji nevroznanosti, prav tako bo vsak udeleženec aktivno vpet v proces. Več o programu si lahko preberete na www.spoznaj.se ali pa nama pišete na info@spoznaj.se.

Prijazno ste vabljeni, da se v prijetnem in sproščenem okolju skupaj naučimo, kar že vsi »vemo«.

Iva&Simon
Zavod Spoznaj se