Ali lahko peščena ura pomaga otroku pri domačih nalogah?
Peščene ure merijo različno dolžino časa, od nekaj minut do ene ure ali več. Prvič se pojavijo leta 1338. Ferdinand Magellan je na potovanju okoli sveta na vsaki ladji imel po 18 peščenih ur. Naloga ladijskega sluge je bila, da je obračal peščene ure in tako meril čas, ki so ga zapisovali v ladijski dnevnik.
Skozi zgodovino so peščene ure uporabljali na različnih področjih, na ladjah, v obrtništvu, v cerkvah in pri kuhanju. Tudi sama, kot učiteljica razrednega pouka, uporabljam peščeno uro v razredu. Ideje, ki jih predstavljam, so preizkušene in učinkovite, uporabljajo pa jih mnogi učitelji. Prav tako so primerne za starše, ki jih lahko vključijo v vsakodnevne situacije.
Nekega dne me je petletni nečak obiskal v razredu in njegovo pozornost je takoj vzbudila peščena ura. Njegova mama se je odločila, da jo kupi tudi njemu, in sicer takšno, ki meri pet minut. Zelo rad se je igral z njo in opazoval, kako se pretaka pesek.
Tri leta pozneje je bil že šolar. Zelo težko je sedel za mizo in delal domačo nalogo. Situacija je postajala stresna tako zanj kot za njegove starše. Vzela sem peščeno uro in mu naročila, naj izmeri, koliko časa potrebuje, da napiše poved. Ko je potreboval čas za razmislek ali odmor, je uro položil na mizo leže, tako da ni merila časa. S tem načinom je dobil občutek, koliko časa potrebuje za nalogo in sam je lahko nadzoroval delo. Nečak je bil zadovoljen s sabo, prav tako njegova starša.
Predlogi in ideje, kako lahko tudi vi uporabite peščeno uro
S peščeno uro lahko merite različne aktivnosti, npr. oblačenje, umivanje zob, pospravljanje …
S peščeno uro se bodo otroci začeli bolje zavedati, kako hitro / počasi mineva čas in kako dolgo traja minuta.
Uporabite različne časovne intervale za različne aktivnosti. Za krajše aktivnosti (npr. zapis imena in priimka pod domačo nalogo) uporabite peščeno uro z minutnim intervalom, za daljše aktivnosti (npr. pospravljanje igrač) pa uro s tri do pet minutnim intervalom.
Uporaba peščene ure spodbuja samostojnost in sposobnost za sprejemanje lastnih odločitev. Kot kaže primer uporabe peščene ure pri delanju domačih nalog, otroci radi prevzamejo odgovornost obračanja ure. Všeč jim je tudi možnost, da jo položijo na mizo, ko potrebujejo odmor ali čas za razmislek.
Ko se otroci navadijo na uporabo peščene ure, lahko sami določijo, koliko časa bi naj določena aktivnost trajala. Tudi samo opazovanje, kako pesek polzi iz zgornjega v spodnji prekat, je lahko zelo pomirjujoče. Če otrok potrebuje sprostitev, naj nekaj časa opazuje pretakanje peska in čez čas se bo rešitev pokazala sama od sebe.
Tudi ko se otroci igrajo, je peščena ura lahko zelo priročna. Z njo se izognemo prepirom, kdo se je dalj časa igral s kakšno igračo in kdaj je na vrsti naslednji otrok. Starejši otroci lahko sami odločajo o dolžini intervala. S tem se učijo tudi življenjsko pomebne veščine pogajanja in doseganja dogovorov.
Kot pri vsaki stvari pa je treba tudi tukaj paziti, da z uporabo peščene ure ne pretiravamo in je ne vsiljujemo v situacijah, v katerih se ne obnese.
Če vam je zmanjkalo idej, lahko za predloge vprašate tudi svoje otroke, npr. »Kako lahko uporabim peščeno uro, da boš hitreje pojedel zajtrk?« Otroci imajo radi, če jim prepustimo odločanje in damo občutek odgovornosti. Zagotovo vas bodo presenetili.
Emma Biddle/parenting.co.uk