Otrokova samopodoba – kako lahko starši vplivamo nanjo

Odgovorno starševstvoTa prispevek je del projekta Odgovorno starševstvo.

Povezava do FB skupine >>> FB skupina Odgovorno starševstvo

otrokova samopodoba

Samopodoba je otrokovo mnenje o sebi, o svoji osebnosti. Samopodoba je tisto kar si otrok misli o sebi. In le to tudi tlakuje otrokov občutek notranje vrednosti. Je občutek: dovolj dober sem tak kot sem/nisem dovolj dober tak kot sem. Samopodoba prihaja od znotraj…Je način na katerega otrok vidi sebe.
Otrok v prvih letih življenja zelo intenzivno gradi svojo samopodobo, ki bo tlakovala njegovo prihodnost, zato je pomembno:

  • Kakšno samopodobo ima mama
  • Kako komuniciramo z otrokom
  • S kakšnimi informacijami hranimo otroka

Kako visoko občutljivemu otroku pomagati, da zgradi pozitivno samopodobo in se sprejema?

Ko se z otroci enakovredno pogovarjamo, jih sprašujemo stvari, jih vključujemo v pogovor že zgodaj v otroštvu, jim beremo pravljice, skupaj pojemo, takrat otroci dobijo prepričanje, da je ok in varno izražati se v skupnosti.

Ko otroku čuječno prisluhnemo brez čustvenega odziva. Takrat čuti, da je sprejet in da njegovo mnenje šteje.

Ko otroka pohvalimo za izraženo mnenje …
Npr.: “Uau, tole si pa res dobro povedal.”
Ali: “Všeč mi je kako razmišljaš.”

Ko otroku dovolimo, da se med ljudmi izraža kot mu ustreza in ga ne popravljamo ali oštevamo (predvsem v družbi) ter mu morebiten popravek ali kritiko povemo na samem.

Opustiti pričakovanja in ga sprejemati. Otrok, ki je po naravi introvertiran in se dobro počuti ob tem, da ne govori veliko, potrebuje naše razumevanje in občutek sprejetosti, da se postopoma začne vedno bolj odpirati svetu.

Otrok se v prvih letih otroštva izjemno hitro uči. Vsako našo besedo čustveno doživlja in si na podlagi besed, ki jih sliši ustvarja mnenje o sebi in svetu. V kolikor otrok v otroštvu oblikuje pozitivno samopodobo in pozitiven način razmišljanja, ga le ta v obliki prijetnega notranjega glaska spremlja skozi celo življenje. Zato je izjemnega pomena s kakšnimi informacijami hranimo otroka do 7. leta starosti, ko je njegov um še posebej dovzeten za vse dražljaje okolice.

Vsak otrok lahko:

  • zaupa vase, je samozavesten in ima pozitivno samopodobo
  • sledi sebi in svoji poti srca ne glede na mnenja drugih
  • čustva izraža na pozitiven način
  • se sprejema in razvija svoje unikatne potenciale
  • uživa v timskem delu ter se z izzivi sooča na pozitiven način

Ko ga le podpremo pri tem in verjamemo vanj.

Otroci, ki so čustveno zaprti, so razvili obrambni mehanizem potlačevanja svojih čustev, da bi bili sprejeti. Utišajo se in umaknejo, da nebi bili deležni kritike. Težko skomunicirajo svoje želje, ker se bojijo zavrnitve. Takšno odzivanje na dolgi rok lahko pusti posledice, ki se kažejo v motnjah koncentracije, hiperaktivnosti, pogostejših izpadih trme in lahko vodi tudi v padec imunskega sistema …

Otrokova čustva so intenzivna in je izjemno pomembno, da jih otrok izrazi. Čustva so otrokov notranji kompas. Ne glede na to ali gre za veselje, jezo, žalost ali strah. Če jih ne izrazi navzven, jih obrne navznoter v obliki jeze nase in kreira slabo samopodobo. Zato je zaželjeno, da starši opažajo otrokovo čustveno stanje in otroka večkrat na dan povprašajo po počutju. Ustvariti varen prostor za otroka, da lahko izrazi kako se počuti in kaj si želi.

Tako otrok razvija prepričanje, da je vreden in ima možnost bolj odpreti se svetu ter ostajati v stiku s seboj (s svojimi čustvi).

Kristina Dia
Ocena:
[Skupaj: 0 povprečno: 0]

Morda vas zanima tudi ...

Kristina Dia

čustvena mentorica in trenerka samozavesti za otroke

Dodaj odgovor