Pustite otrokom, da jim je dolgčas

Otrokom bi bilo treba dovoliti, da jim je dolgčas, da bi lahko razvili svojo prirojeno sposobnost za ustvarjalnost, trdijo strokovnjaki, ki se ukvarjajo z izobraževanjem.

Pustite otrokom, da jim je dolgčas

Dr. Teresa Belton, višja raziskovalka na Univerzi “East Anglia”, šoli za izobraževanje in vseživljenjsko učenje, trdi, da nenehno spodbujanje otrok k aktivnosti lahko ogrozi razvoj njihove domišljije. Izprašala je vsestransko umetnico in pisateljico Meero Syal in Graysona Perryia, umetnika, specializiranega za keramiko, da bi preučila, koliko je dolgočasenje v otroštvu prispevalo k njuni ustvarjalnosti. Syalova je povedala, da ne bi nikoli začela pisati, če ji v otroštvu ne bi bilo dolgčas, Perry pa opisuje takšna obdobja kot izredno ustvarjalna.

Dr. Beltonova je opravila razgovor tudi s številnimi drugimi avtorji, umetniki in znanstveniki, da bi raziskala učinke dolgočasja.

Po pogovoru s Syalovo, ki je odraščala v majhnem rudarskem mestu, je Beltonova izjavila, da je pomanjkanje organiziranih aktivnosti v tem majhnem nezanimivem mestu privedlo do tega,da se je Syalova pogovarjala z ljudmi in se prepustila aktivnostim, s katerimi se v drugih okoliščinah ne bi ukvarjala, kot so dolgi pogovori s starejšimi občani ali učenje, kako narediti torto.

“Dolgočas je pogosto povezano z osamljenostjo. Syalova je v svojem otroštvu ure in ure preživela pred oknom, gledala je proti poljem in gozdu, spremljala spremembe vremena in menjavanje letnih časov. Vendar pa je najpomembnejše to, da jo je dolgčas prisilil k pisanju. Že zelo zgodaj je vodila dnevnik, v katerega je pisala svoja opažanja, kratke zgodbe, pesmi in tudi ostre kritike. Sama smatra, da je to bil uvod v njeno kasnejšo pisateljsko kariero.”

“Prisilna samota skupaj s praznim papirjem je izredna spodbuda,” je izjavil komik, ki je kasneje postal tudi pisatelj. Grayson Perry trdi, da je je občutek dolgčasa koristen tudi za odrasle. “Starejši kot sem, bolj cenim razmišljanje in občutek dolgčasa. To je pravzaprav zelo ustvarjalno stanje …”, pravi Perry.

Nevroznanstvenica in strokovnjakinja za možganske motnje, profesorica Susan Greenfield, je v svojem pogovoru z Beltonovo prav tako delila svoje spomine na odraščanje v revni družini brez bratov in sester vse do 13-ega leta starosti. Bila je srečna, ko si je izmišljala načine, kako se bo zabavala, si izmišljala lastne zgodbe, jih sama ilustrirala in pogosto obiskovala knjižnico,” pravi dr. Beltonova.

Beltonova, strokovnjakinja za vpliv čustev na vedenje in učenje, pravi, da je dolgčas lahko zelo neprijeten občutek, saj okolica pričakuje, da se neprestano z nečim zaposleni in stimulirani. Vendar pa opozarja, da za razvoj ustvarjalnosti potrebujemo “sposobnost razvoja notranjih spodbud”.

“Narava ne prenaša praznega prostora in mi ga neprestano poskušamo zapolniti. Nekateri mladi ljudje pa nimajo svojih notranjih virov in odgovorov ter ne uspejo najti načina, kako se na kreativen način spopasti z dolgčasom, zato se to včasih konča npr. z razbijanjem avtobusnega postajališča ali krajo avtomobila, da bi se malce peljali,” pravi dr. Beltonova.

Dr. Beltonova se je prej ukvarjala z raziskovanjem vpliva televizije in videa na otroško pisanje. “V današnjem času, ko ne vedo, kaj naj s seboj, otroci avtomatično prižgejo TV, računalnik, telefonirajo ali pa buljijo v različne vrste ekranov. Čas, ki ga otroci preživijo ob takih napravah, skokovito narašča.”

Otroci morajo imeti obdobja, v katerih jih take stvari ne bodo okupirale. Otroci potrebujejo čas, ko pustijo možgane “na paši” oz. “čas, ko se otroci prepustijo domišljiji, lastnim miselnim procesom, asimilaciji svojih izkušenj skozi igro ali enostavno opazujejo svet okoli sebe”. Vse to spodbuja domišljijo, medtem ko čas pred ekranom “privede do kratkega stika v tem procesu in v razvoju ustvarjalnih kapacitet.”

Syalova dodaja: “Pričnete pisati, ker ne obstaja nič, kar bi morali dokazovati, ničesar ne morete izgubiti in pravzaprav nimate kaj početi.”

Ustvarjalnost je neko osvobajajoče stanje. Če ne zaradi drugega, potem zaradi možnosti prostega izražanja brez pritiskov s strani ali enostavno zaradi ugodnega zapolnjevanja svojega prostega časa. Dr. Beltonova zaključi: “V korist razvoja lastne ustvarjalnosti moramo upočasniti svoj tempo in se občasno popolnoma odklopiti iz svojega vsakdana.”

BBC

Ocena:
[Skupaj: 0 povprečno: 0]

Morda vas zanima tudi ...

Dodaj odgovor