Ali se lahko otroci gibajo preveč?

Ali se lahko otroci gibajo preveč?

Včasih se zdi, da imajo otroci neusahljivo energijo. Migajo v šoli, na treningu, pa še nimajo zadosti in želijo pred hišo ali na igrišče. Ali se ob gibanju na organizirani vadbi in gibanju med prosto igro lahko zgodi, da je za otroka preprosto preveč?

Večina staršev se ne rabi obremenjevati zaradi tega, saj se na splošno otroci gibajo vedno manj. Raziskave Društva za zdravje srca in ožilja Slovenije, v katero je bilo vključenih okoli 2000 otrok iz osmih slovenskih osnovnih šol ter njihovi starši, so pokazale, da otroci ne sledijo smernicam Svetovne zdravstvene organizacije, ki pravi, da bi se morali otroci gibati vsak dan, vsaj trikrat na teden pa naj bi bila telesna dejavnost intenzivna. » A problem se ne skriva v tem, da jim telovadba ne bi bila pogodu, saj je kar 88 odstotkom otrok športna vzgoja v šoli všeč,” so sporočili z društva. Raziskave so namreč pokazale, da tudi med odmori, ki so namenjeni psihični in fizični sprostitvi učencev, 41 odstotkov otrok sedi.

Za starše otrok, ki se ukvarjajo z več različnimi športi, pa je priporočljivo, da so pozorni na znake izčrpanosti, utrujenosti in poškodbe.

Vrsta in količina fizične aktivnosti je odvisna tudi od starosti otroka, njegovih interesov in splošne fizične pripravljenosti. Tukaj je nekaj splošnih nasvetov, ki jih je dobro upoštevati.

Otroci naj se gibajo vsaj 60 minut na dan

Otroci stari 6 let in več bi se morali gibati vsaj eno uro na dan. Če se vam to zdi veliko, lahko gibanje razdelite na krajše intervale.

V številnih državah so smernice še ostrešje in priporočajo približno tri ure gibanja na dan oz. 15 minut za vsako uro budnosti.

Znanstveniki so dokazali, da športna aktivnost in dobra telesna pripravljenost pri otrocih znatno povečata njihove kognitivne sposobnosti in prineseta tudi boljši šolski uspeh, kar je seveda cilj vsakega otroka in njegovega starša.

Različne vrste gibanja

Tako kot odrasli tudi otroci potrebujejo različne vrste gibanja za ohranjanje zdravja in kondicije.

Aerobna vadba, pri kateri se pospešita srčni utrip in dihanje, bi morala predstavljati glavnino vsega gibanja pri otroku. Sem spadajo npr. hoja v šolo, pohodništvo, rolanje, kotalkanje, tek, plavanje, ples itd. Otrok bi se moral s tako dejavnostjo ukvarjati vsaj trikrat na teden.

Vadba za mišično moč bi morala biti na programu trikrat na teden. To je vadba, pri kateri uporabljalo svojo lastno telesno težo, kot npr. gimnastika, sklece, vlečenje vrvi, plezanje itd. Starejši otroci in mladostniki lahko mišično moč trenirajo tudi z utežmi ali elastičnimi trakovi, seveda pod ustreznim strokovnim vodstvom.

Vadba za ohranjanje stabilnosti pomaga ohranjati močne kosti. Na programu bi morala biti vsaj trikrat na teden. Sem spadajo npr. skakanje, preskakovanje kolebnice, tek.

Sem vam to zdi preveč? Brez skrbi, večina gibanja zajema vse tri tipe vadb, zato ne bi smelo biti pretežko vključiti vse to v otrokov tedenski urnik.

Bodite pozorni na izgorelost

Otroci se ponavadi zelo dobro zavedajo, kdaj imajo dovolj. Če jim je dovoljeno, da se gibajo tako, kot jim narekuje njihovo telo, se zelo redko zgodi, da bi se preveč izčrpali.

Težave se lahko pojavijo pri starejših otrocih, ki intenzivno trenirajo določeno športno aktivnost. Ker se otroci razvijajo z različno hitrostjo, mora biti trening prilagojen njihovim zmožnostim. Nekateri pri določeni starosti prenesejo več, drugi manj. Pomembno pa vseskozi ostaja, da se pri športu zabavajo in dobro počutijo.

Če pa sem vam zdi, da je otrok izčrpan, poškodovan, da se ne more dovolj spočiti od treningov, pa je po vsej verjetnosti preobremenjen. Tudi če izgublja interes in ne želi več početi tega, kar je prej z veseljem počel, je to zagotovo znak, ki kaže na izgorelost. Za otroke je priporočljivo ne več kot ena ura za vsako leto starosti organizirane vadbe tedensko. Za petletnega otroka to pomeni ne več kot 5 ur organizirane vadbe na teden, za dvanajstletnega ne več kot 12 ur itd.

Več kot to vodi v izgorelost in poškodbe. Mladi športniki, ki preživijo dvakrat več časa na treningih kot pa pri prosti fizični aktivnosti, imajo tudi večje možnosti za poškodbe, še posebej če so treningi fokusirani na zgolj eno vrsto vadbe. Za otroke športnike je tudi pomembno, da imajo vsaj en dan v tednu mir. To seveda ne pomeni, da ne izvajajo nobene fizične aktivnosti, seveda jo, vendar brez pritiska in sproščeno.

Spodbujajte otroka k fizični aktivnosti in mu predstavite različne športe. Tiste dneve, ko nima na urniku športne vzgoje ali treninga, naj se giblje doma pred hišo, na vrtu, v parku, na igrišču. Ne smete pa pozabiti tudi na zdravo prehrano in zadostno količino spanca.

 

Ocena:
[Skupaj: 1 povprečno: 5]

Morda vas zanima tudi ...

Dodaj odgovor