Nemotiviranost

Povezava do FB skupine >>> FB skupina Odgovorno starševstvo
Uvod: Težave, s katerimi se otroci pogosto soočajo v šolskem okolju
Težava
Starši velikokrat tožijo nad nemotiviranostjo otrok, še posebej se pritožujejo na slabo motivacijo za opravljanje šolskih nalog, sprotno učenje, branje. Daljše obdobje nemotiviranosti kopiči količino neopravljenega dela in s tem povečuje pritisk na otroka. Večji kot postaja »kup« nestorjenega, bolj mu to jemlje motivacijo, da se sooči z njim.
Ko starši gledamo otroka, kako se izgublja v nemotiviranosti za opravljanje nalog, najpogosteje odreagiramo na dva načina – ponudimo pomoč ali pa stopnjujemo pritisk (lahko tudi oboje hkrati).
Ozadje
Ponujena pomoč je dobrodošla, če pride prošnja zanjo s strani otroka samega, tako predstavlja spodbudo za učenje in delo. Starši delujejo kot »stimulatorji«. So v bližini, razložijo, če snov ni jasna, se posvetujejo, ko ima otrok težavo z razumevanjem, otroka izprašajo naučeno snov ipd.. A pogosto se zgodi, da starši postanejo »bergla« za otrokovo učenje. V tem primeru starš prevzema pobudo in bdi nad nalogami, zadolžitvami in obveznostmi otroka. S tem ga oropa možnosti, da sam prevzame odgovornost za šolo in se uči iz posledic lastnih napak. Zamenjava skrbi za šolo z otroka na starša, otroka samo še dodatno destimulira.
Kadar pa starš poskuša otrokovo nemotiviranost »popraviti« s stopnjevanjem pritiska, močno načne njun medosebni odnos in ruši prostor zaupanja. Otroku grozi z ukrepi. Največkrat je to z odvzemom uporabe ekranov. Na takšen način si starši nakopljejo otrokovo zamero, pri tem pa ne naredijo prav veliko za dvig same motivacije in se tudi ne ukvarjajo z vzroki zanjo.
Kaj lahko starši storimo?
Premisli in ukrepaj:
- Poskušajmo razumeti kaj je vzrok nemotiviranosti – kaj se dogaja z otrokom?
- Ima v šoli težave z vrstniki?
- Je snov, ki jo predelujejo zanj nezanimiva ali pa je otrok ne razume?
- Mogoče je metoda, ki jo učitelj uporablja zanj neprivlačna?
- Pomembno je, da ostanemo motivatorji in ne otrokovi »rešitelji« neopravljenih nalog – otrok mora sam prevzemati odgovornost.
- Uvedimo rutino – kaj se zgodi, ko otrok pride iz šole (npr.: oblačila, kosilo, naloga, prosti čas…). Vključite otroka, da na začetku šolskega leta pomaga sooblikovati rutino ali urnik. Bodite dosledni pri realizaciji. Rutina mora biti spoštovana s strani vseh družinskih članov.
- Preveč obšolskih dejavnosti lahko pripelje do prevelike utrujenosti in izčrpanosti, kar se kaže na vsesplošni nemotiviranosti.
- Tudi slabi odnosi doma so lahko vzrok otrokove nemotivacije v šoli.
- Ne pozabite na pohvale, ko otroku nekaj uspe (pa četudi je to prvi, čisto majhen delček, pospravljanja velikega »kupa« neopravljenih obveznosti).
- Prisluhnite otrokovim/mladostnikovim težavam in pokažite razumevanje, brez moraliziranja. To bo med vami vzpostavilo pristni stik in varen prostor medosebnega zaupanja.
- Poskrbite, da otrok dovolj spi, ima zdravo prehrano in se dovolj giblje na svežem zraku. Pri tem ne pozabite, da negativna motivacija ne deluje (npr. “Če se ne boš gibal, se boš zredil” ali “če se ne boš učila, ne boš naredila letnika”).
- Spodbujajte – izberite prave besede (»Bravo – opravil si že polovico!« in ne: »Lenoba, prišel si šele do pol!«)
- Bodite vzgled!
Uvod: Težave, s katerimi se otroci pogosto soočajo v šolskem okolju
- Težave, s katerimi se otroci pogosto soočajo v šolskem okolju - 19. 9. 2022
- Pretirana obremenjenost z ocenami in dosežki - 19. 9. 2022
- Negativna telesna samopodoba - 19. 9. 2022