Učinkovito discipliniranje je v jačanju pozitivnega
Jačanje pozitivnega je na voljo v več oblikah: v nasmehu, v petki (daj mi petko) in v učinkoviti pohvali.
V razredu sem opazila, da je učinkovita pohvala selektivna, specifična, spodbudna in pozitivna. Učinkovita pohvala se izogne primerjavam in tekmovanju. Raje kot da otrokovo delo primerjamo z drugimi otroci, ga primerjamo z njegovim preteklim delom in to naredimo s skrbnim, naravnim tonom glasu. Verjemite, otroci vedo, kdaj vi samo mlatite prazno slamo.
Poskušam se tudi izogniti uporabi praznih fraz kot “bravo” ali “priden/pridna” in želim biti specifična pri otrokovih dejanjih ali opaženem dobrem vedenju. Npr. “krasno si pospravil svojo sobo” ali “to, da si svoj piškot delil s sestrico, je bilo zelo prijazno od tebe.”
Najbolj učinkovita od vseh metod je “ujeti” otroka takrat, ko je dober ali pri dejanju prijaznosti. Pohvala bo tako veliko bolj pristna, kot če vaš otrok priteče k vam in vzklika, da je pospravil sobo ali delil svoj piškot s svojo mlajšo sestrico.
Ko je starejši otrok zavezal čevlje mlajšemu otroku, sem to opazila; povedala sem mu, da je bilo to, kar je naredil, zelo skrbno in prijazno. Potem sem obrnila pozornost na izraz na obrazu deklice, ki ji je pomagal; smejala se je. In ko sem jo vprašala, kako se je počutila, je odgovorila “dobro”.
Doma to pomeni, da se moramo izogibati primerjavam med brati in sestrami, zmerjanjem ali etiketiranju in se ponavljati z uporabo besednih fraz kot “bravo” ali “dobro opravljeno”.
Pozitivno lahko jačamo tudi na otipljiv način; na primer z nalepkami, tabelo z nagrajevanjem, vendar jo uporabljajte samo v skrajni sili in za kratek čas.
Začnite že danes z jačanjem pozitivnega pri svojem otroku.