Joj, šolar si postal! Sedaj pa je konec brezskrbnega otroštva …
Povezava do FB skupine >>> FB skupina Odgovorno starševstvo
Piše Neva Strel Pletikos
Ob vpisu otrok v šolo pogosto opažam stiske staršev. Nekako tako povedo: »Sedaj bo pa vsega lepega konec. Konec je otroštva! Zakaj jim šolski sistem jemlje eno leto otroštva? Nič več ne bo igranja …To bodo velike spremembe za našo družino: zgodnejše vstajanje, domače naloge …«
Nekateri starši gredo celo tako daleč, da na vrata napišejo napis Šola ni šala.
Ali je res z vključitvijo otroka v šolo tudi konec brezskrbnega otroštva?
V življenju vsakega posameznika so mejniki. To so mejniki, ki so nekako v skladu z razvojno stopnjo osebe. Naj bi bili. Svoje otroke vzgajamo in izobražujemo od rojstva dalje. Svoje otroke učimo in navajamo na samostojnost od rojstva naprej. Vsako leto znova jim moramo pripeti dodatna krila, da bodo lahko v nekem trenutku vzleteli in odšli svojo pot. V obdobju odraščanja imamo starši pogosto težave. Težko sprejmemo dejstvo, da se otrok osamosvaja, nekatere starše, predvsem mame ob tem spoznanju močno stiska v trebuhu.
Takrat, tako pravijo modri ljudje, se šele trga popkovina.
Kaj svetujem staršem otroka, ki je 1. septembra prvič prestopil šolski prag?
Najprej naj se pogovorijo »sami s seboj« in razčistijo s svojimi omejujočimi prepričanji glede tega, kaj je šola, kakšni so učitelji, kakšne negativne izkušnje imajo oni sami s šolanjem in naj ne prenašajo svojih izkušenj na otroka.
Da bo staršem uspelo svojega otroka primerno pripraviti na vstop v šolo, potrebujejo objektivne informacije o delovanju šole, v katero vpisujejo otroka. To niso informacije na forumih, to niso informacije staršev, ki »kritizersko« pljuvajo po vsem, kar diši po šoli.
Objektivne informacije so tiste, ki nam povedo, kaj zahteva šolski sistem in dotična šola od mene kot starša, kaj od mojega otroka, katera pravila veljajo na šoli (šolska pravila). Starše bi moralo zanimati, kdaj se začne pouk, kje je vhod v šolo za prvošolčke … Na prvem roditeljskem sestanku bi bilo dobro slišati, kakšno vizijo ima šola. Prisluhniti bi bilo treba, kaj meni učiteljica, na kaj morajo biti najbolj pozorni v prvem mesecu, v drugem …
Vprašati bi se bilo treba, ali so šolska pravila in vizija šole v skladu z našimi, družinskimi pravili.
Kako jih bomo uskladili? Zamujanje k pouku je v prvem letu šolanja problem staršev in ne otrok. Otroci, ki vstopijo v učilnico z zamudo, se ne morejo takoj osredotočiti na delo, vse bolj so v stiski in težave se začnejo kopičiti.
Starši, vse potrebne informacije lahko pridobite samo z odprto komunikacijo z delavci šole, učiteljico, šolsko svetovalno službo, ravnateljico.
Da bo vstop v šolo otroku še dolgo ostal v lepem spominu, se skupaj z njim veselimo prvih šolskih dni in šole nasploh. Doma skupaj pripravimo delovni kotiček. Kupimo budilko (se mi zdi zelo pomembna) in naj bo odslej otrokova skrb, da ga bo zjutraj zbudila, da se bo v miru pripravil in odpravil v šolo ob pravem času. Mi mu seveda »lubčka« za dobro jutro še vedno damo. Vse to je jutranji ritual, ki je osnova delovnih navad in začetek uspešnega dne.
Ne bodimo panični, ne delajmo stvari namesto otroka, spremljajmo, pomagajmo, spomnimo …
Ne učimo otroka pisati in brati, to je naloga šole. Naloga staršev je poskrbeti, da se bo otrok razvijal v samostojno in odgovorno osebnost. Starši skrbijo za otrokov zdrav razvoj, mu dajejo občutek varnosti, da bo v šoli lažje delal. V prostem času naj teče, pleza, kolesari, rola, drsa, smuča, plava. Motorična aktivnost in spretnost sta eni izmed temeljev učne uspešnosti.
Pomagajmo otroku načrtovati dan, lahko vsak večer nariše, kaj bo počel naslednji dan. Tudi to je osnova delovnih in učnih navad. Naj označi čas v dnevu, ki ga bomo preživeli skupaj z njim.
Vendar naj vaš otrok ne živi urnika, natrpanega z interesnimi dejavnostmi, naj ima prosti čas, naj doživi tudi čas, ko mu je dolgčas … in takrat se rodi ustvarjalnost – zopet ena izmed osnov učnih navad.
- Je kazen učinkovita? - 2. 12. 2022
- Kako ohranimo stik z najstnikom? - 2. 12. 2022
- Pri nas doma se ne pogovarjamo - 25. 5. 2022