Kako otroku pomagati pri učenju

Povezava do FB skupine >>> FB skupina Odgovorno starševstvo
Piše Lea Čerin
Ugotovili smo, da se otrok ne zna učiti ali pravočasno organizirati ali pa se težko spravi k učenju in domačim nalogam. Nekateri bodo sami povedali, s kakšno težavo se spopadajo, drugi nas bodo tiho pustili v mislih, da težav z učenjem nimajo (ali pa jih dejansko nimajo). Zdaj smo že ugotovili tudi to, da »učenje« zajema še veliko več od samega branja in učenja učne snovi.
Kako pomagati?
Način je odvisen od otroka … ali potrebuje pomoč ali podporo. Če opazimo, da otrokovo učenje ni učinkovito, bomo glede na situacijo presodili ali bi potreboval pomoč (kjer pokažemo kako) ali morebiti samo podporo (torej bo dovolj usmerjanje in vodenje). Ker pa veščine (šolskega) učenja niso prirojene, bomo verjetno začeli s pomočjo in nadaljevali v podporo.
Na tem mestu bi vas rada spomnila na učne stile in kanale zaznavanja – vidni, slušni in gibalni. Vsak človek deluje preko vseh treh kanalov, ponavadi pa je en bolj izrazit od ostalih dveh (ali pa sta dva izrazita, tretji pa malo manj). Kanale zaznavanja je koristno poznati, ker je to pogosto razlog za nesporazum in komunikacijski trk tudi pri učenju.
Otrok, ki informacije sprejema preko slušnega kanala, mu verjetno vaši barviti miselni vzorci ne bodo ravno v pomoč. Oziroma ne bo prepoznal vrednosti miselnega vzorca, pa čeprav vi veste, da so zelo učinkoviti, saj ste jih preizkusili v OŠ, SŠ in z njimi uspešno opravljali izpite na fakulteti. Otrok, katerega zaznavni kanal je slušni, si bo informacije in učno snov bolje zapomnil preko poslušanja. Želi, da mu berete, da mu razlagate, on pa vas veliko raje posluša, kot da bi bral sam. Seveda je do določenega razreda to še izvedljivo, potem pa se količina snovi poveča in tudi vi ne želite biti venomer poleg in brati zgodovino, geografijo ali knjigo za domače branje. Otroka bo treba seznaniti z metodami, ki spodbujajo sprejem informacij prek slušnega kanala.
Enako velja za vidni in gibalni tip. Kateri zaznavni kanal je pri otroku v ospredju, lahko ugotovimo že iz same komunikacije z otrokom. Naslanjanje na prevladujoči kanal je koristno, kadar otrok učne snovi ne razume, si jo težko zapomni …, takrat jo »prevedemo« v njegov izraziti učni stil (vidni, slušni, gibalni). Ker pa svet okrog nas deluje preko vseh treh kanalov, je smiselno otroka opremiti z metodami učenja, ki spodbujajo vse tri učne stile.
Velika E. je ugotovila, da ji zelo ustrezajo sličice, manj pa besede. Ker ne mara izpisovanja po alinejah, uporablja miselne vzorce, še raje pa »post-it« listke (kateri so ravno dovolj veliki za bistvene podatke). Zalepi jih v zvezek, učbenik in na stene – tam, kjer ve, da ji bodo trenutno najbolj koristili. Njena pisalna miza je vedno polna pobarvank, barvic in knjig (strastna bralka) in malih papirčkov, za katere ne vem čemu služijo. Klub mojemu zavijanju z očmi, kako se lahko za takšno mizo uči in naj jo že kooončno pospravi, mi odgovori, da se veliko raje in bolje uči, če je na tleh. Zato je njen učni prostor tepih v izmenjavi s sedalno vrečo. Občasno pa tudi skakanje po sobi in sedenje z nogami na mizi. Ampak deluje.
Mala A. je raje za mizo. Nikoli na tleh. Za učenje oz. ponavljanje pa ji koristi tudi sprehod po ulici ali po gozdni poti, ko mi razlaga učno snov. Želi, da ji postavljam vprašanja medtem, ko se sprehajava – včasih so sprehodi prav s tem namenom, po njeni želji. Risanje učne snovi ji je prav tako blizu in preoblikovanje v razne kartice. Zato, če se le da, iz določene učne snovi skupaj oblikujeva pripomoček (npr. slovenski prazniki, za katere vem, da se jih bodo učili še v naslednjih razredih).
Področje učenja je moj izziv, hobi, poklic, poslanstvo, zato mi je resnično v veselje, ko otrok prepozna kaj mu pri učenju ustreza.
- Potovanje v svet učenja - 23. 9. 2020
- Naj bo otrokovo učenje pospešeno, enostavno in tudi radovedno - 8. 12. 2018
- Sproščeno in učinkovito učenje - 5. 12. 2018