Kaj najstnik potrebuje od staršev in kako ga imeti rad

Mladostništvo je neke vrste poslavljanje od znanega, varnega, udobnega in podajanje na pot, ki je neznana, mikavna, včasih polna strahov.

Izjemni hitri telesni rasti, fiziolšokemu razvoju, spolnemu dozorevanju, vse večji sposobnosti abstraktnega mišljenja se pritakne še dejstvo, da najstniki še niso v popolnosti razvili sposobnosti razsojanja, pojavi se velika kritičnost, hitro in impulzivno se odločajo in pri tem naredijo veliko napak. Doživljajo hude čustvene pretrese, nezadovoljni so s svojo zunanjosjo, hitro so prizadeti in užaljeni.

Spremeni se njihovo vedenje. Edina stalnica v tem obdobju je sprememba.

Mladostniki so nenehno razpeti med družino in vrstniki. Če so med vrstniki sprejeti, pomeni to zanje potrditev njihove vrednosti. Mladostnik v tem obdobju oblikuje svojo identiteto, govorijo manj in  pomembno zanje postane to, da starši spoštujejo mejo, ki jo postavijo.

Kaj pa naj z vsem tem naredijo starši?

Za odgovoren odnos z mladostniki je najbolj potrebno, da jih imajo starši radi. To ni kar samo po sebi umevno. Pri delu z mladostniki se neprestano srečujem z njihovo bolečino in občutki, da jih starši nimajo radi. Starši morajo otroka sprejeti, takšnega kot je. To niso modeli naših pričakovanj in našij neizživetih sanj.

Hudo mi je, ko mi mladostnik reče: »Veš, moji straši bi bili srečni, če me ne bi bilo.«

In, ko želim, da mi kdo izmed mladostnikov pove malo več o teh občutkih, pove: »Mama kar naprej ponavlja, koliko problemov sem ji naredil v življenju. Tata je že nekajkrat povedal, da nisem za nobeno rabo, samo denar zapravljajo zame. In vedno znova mi rečejo, da ne bodo zgubljali časa zame, če jih boste poklicali iz šole. Zato jih nikar ne kličite.«

Kaj pomeni imeti rad svojega otroka, še posebej najstnika?

Imeti rad, pomeni … imeti čas za otroka, vedeti in se zanimati, kaj otroka veseli, žalosti, radosti, skrbi, kdo so njegovi prijatelji …

Imeti rad, pomeni … da starši poznajo sebe, se zavedajo svojih vrednot, znajo poskrbeti zase, si dovolijo napake, jih znajo popraviti in se zanje opravičiti.

Imeti rad, pomeni … da starši prepoznajo svoja čustva, si dovolijo vsa čustva, ne dovolijo pa si vseh vedenj.

Starši morajo znati ločiti vrednost osebnosti mladostnika od njegovih dejanj.

Mladostnikova potreba po stiku se v njegovem vedenju kaže kot nadlegovanje, starši naj mu ponudijo priložnost, da čas preživljajo skupaj. Pri tem morajo poznati obdobje najstništva, vzroke za najstniško vedenje, morajo poznati otrokove interese in se jim prilagodijo.

Mladostnikova potreba po moči se v njegovem vedenju kaže kot jeza, starši naj se z njim pogovorijo v umirjenem tonu. Za to potrebujejo čas, najprej, da se umirijo, pomenijo sami s sabo, potem pa še z mladostnikom.

Mladostnikova potreba po zaščiti se v njegovem vedenju kaže kot nesramnost, starši naj se z njim pogovorijo o njegovi stiski. Starši morajo prepoznati svoja čustva, si jih dovoliti in primerno ukrepati.

Mladostnikova potreba po izzivih se v njegovem vedenju kaže kot strah, starši naj se z njim pogovorijo o pomenu tveganja in posledicah.

Mladostnikova potreba po umiku se v njegovem vedenju kaže kot pomanjkanje smisla, cilja, elana, starši naj se z njim pogovorijo in ga spodbujajo. Preprosto imajo ga radi.

Pogosto pa se starši zapletejo v igro mladostnika in začno nadlegovati in najedati mladostnika, izražajo jezo, občutke nemoči in očitke, vračajo nesramnost, izražajo nemoč, jočejo in stokajo, kažejo strah. Reakcija mladostnika postane še silovitejša, še bolj išče pozornost, se upira, maščuje, umika, še bolj izziva.

Ocena:
[Skupaj: 9 povprečno: 4.6]

Morda vas zanima tudi ...

Dodaj odgovor