Senzorna občutljivost in pozornost pri otrocih

Senzorna občutljivost  in pozornost pri otrocih

Senzorni procesi in pozornost

Senzorni sistem nam omogoča optimalno zaznavanje različnih dražljajev iz telesa in okolja. Ohranja nas dovolj pozorne in zbrane, da lahko sprejemamo informacije, se učimo in delamo.

V kolikor proces predelave senzornih dražljajev ni učinkovit , se otroci s tovrstno motnjo težko zberejo in osredotočijo na aktivnosti, igro ali učenje.

Senzorno preobčutljivi otroci

V praksi se pogosto srečujemo s senzorno preobčutljivimi otroki. Ti otroci se navadno izogibajo določenim dražljajem. Na zunaj se motnja kaže kot neobičajno obnašanje, razdražljivost, agresija ali težave v socializaciji. Otroci pogosto menjajo aktivnosti in pri igri ne vztrajajo. V tem primeru umaknemo vse moteče dražljaje ter otroku omogočimo igro ali učenje v mirnem in urejenem prostoru.

Senzorno premalo občutljivi otroci

Na drugi strani pa so otroci, ki so premalo občutljivi na senzorne dražljaje. Ti otroci imajo počasnejši odziv na dražljaje, pogosto imajo težave z zaznavanjem okolice, za igro ne kažejo posebnega interesa.

Senzorne strategije za ohranjanje pozornosti

Avditorne (slušne) strategije za ohranjanje pozornosti

Otroci s premalo občutljivim slušnim sistemom pogosto povzročajo hrup, se oglašajo ali govorijo zelo glasno, težko sledijo ustnim navodilom in se ne odzivajo na klice, čeprav slišijo. Ti otroci potrebujejo več slušnih vnosov, da ostanejo zbrani. Poskusite lahko z naslednjim strategijami:

  1. Da vzbudite zanimanje in pozornost lahko med igro, učenjem ali pri izvajanju dnevnih aktivnosti (oblačenje, umivanje rok,…) zapojete pesem ali sestavljate rime. Spodaj je naštetih nekaj pesmi, ob katerih otroci v naši ambulanti najbolj uživajo:
    • Pri nas kosilo kuhamo, kuhamo, kuhamo (pri igri s taktilnim materialom).
    • Pri nas gradimo hišico, hišico, hišico (pri sestavljanju hiše iz kock).
    • Pleza,pleza na drevo en medvedek rjav(pri plezanju po plezalni mreži).
    • Na rumeni podmornici živim, ribice lovim, s kiti se podim (pri lovljenju magnetni rib)

    Ob izvajanju dnevnih aktivnosti (npr. umivanje zob), lahko namesto striktnih navodil o postopku izvedbe uporabite izmišljene pesmice (npr. Zapojete vrstni red pri umivanju zob).

  2. Otroku večkrat ponovite ustna navodila in pomembne informacije ter preverite razumevanje le-teh.
  3. Pogosto vključite aktivne glasbene odmore (petje, ples).
  4. V odmore vključite igro z glasbenimi igračami.
  5. Pri otroku vzbudite pozornost z odštevanjem, ploskanjem, ipd.

Vizualne (vidne) strategije za ohranjanje pozornosti

Nekateri otroci potrebujejo več vizualnih (vidnih) dražljajev, da lahko ostanejo osredotočeni na aktivnost. Radi imajo svetleče predmete, močno in utripajočo svetlobo, radi opazujejo vrteče igrače. Težave imajo z vidnim zaznavanjem in pogosto spregledajo pomembne podrobnosti v njihovi okolici. Pri branju težko ostanejo zbrani. Poskusite lahko s sledečimi strategijami:

  1. Pri učenju uporabljajte odebeljen tisk, žive barve in raznobarvni učni material.
  2. Otrok naj se igra ali uči na svetlejši delovni površini ali ob osvetljeni mizi.
  3. Pomembne informacije podčrtajte z označevalniki.
  4. Za organizacijo lahko uporabljate slikovne urnike.
  5. Iskanje parov, razlik in podobnosti na sliki, iskanje skritih predmetov in razvrščanje so igre, ki spodbujajo vidno zaznavanje in razlikovanje.
  6. Uporabljajte senzorne odmore z vizualnimi igrami (npr. igra z osvetljeno senzorno škatlo).

Taktilne strategije za ohranjanje pozornosti

Otroci s premalo občutljivim taktilnim sistemom se zelo radi dotikajo različnih predmetov, radi se stiskajo, ne reagirajo na boleče dražljaje, ne ločijo temperature in na otip težko prepoznajo lastnosti predmeta. Ti otroci potrebujejo za ohranjanje pozornosti in učenje močnejše taktilne dražljaje.
Poskušajte z naslednjimi strategijami:

  1. Pri igri in med učenjem uporabite različne taktilne materiale. Otroci se lahko učijo matematiko npr. z zlaganjem lego kock in z nizanjem kock po načrtu.
    2. Uporabljajte taktilne škatle, ki so napolnjene z različnim materialom (npr. riž, proso, kinetični pesek).
  2. Otroci lahko uporabljajo pisala, ki vibrirajo in zagotavljajo senzorne informacije, ki ohranjajo pozornost med risanjem, barvanjem ali pisanjem.
  3. Pri učenju abecede in številk, lahko uporabite različne materiale (oblikovanje črk iz plastelina, gumbov, kamnov, pisanje v pesek,…).
  4. Vključujte taktilne odmore z aktivnostmi, ki zagotavljajo globok pritisk. Uporabljajte močne objeme, težke blazine, igro s plastelinom, ustvarjanje s peno za britje).
  5. Igračke za umirjanje uporabite pri otrocih, ki se lažje osredotočijo kadar imajo zaposlene roke.

Gibalne strategije za ohranjanje pozornosti

Velika večina otrok preprosto ni sposobna sedeti daljši čas, zato za lažje učenje in ohranjanje pozornosti vključimo bogate gibalne aktivnosti. S takšnimi otroci poskušajte:

  • Otrokom omogočite pogoste spremembe položaja telesa.
  • Otroci naj se v razredu premikajo od mize do mize.
  • Dovolite jim , da sedijo na tleh, na različnih blazinah ali na stolčkih, ki omogočajo aktivno sedenje.
  • Pri sedenju uporabljajte napihljive sedežne blazine in gugalne stole.
  • Kadarkoli je mogoče vključite v igro ali učno uro gibanje. Npr. matematični poligon z računanjem, štetjem, skoki, tekom, preskakovanjem, plazenjem …
  • Gibalni odmori naj zagotavljajo vestibularne aktivnosti (guganje, kotaljenje, ravnotežnostne igre) in proprioceptivne aktivnosti (skakanje po trampolinu, nošenje težjih predmetov, potiskanje,…).

Strategije okusa in vonja za ohranjanje pozornosti

Nekateri otroci se lažje vključijo v igro in lažje ohranjajo pozornost preko različnih prijetnih dražljajev vonja in okusa. Primerne strategije:

  • Uporabljajte pripomočke za žvečenje ter pripomočke, ki vključujejo občutke vonja in okusa.
  • Uporabljajte nastavke za svinčnik, ki jih lahko otrok žveči.

PRIGRIZKI!

Nekateri prigrizki, ki vzpodbujajo žvečenje, vplivajo na umiritev in izboljšajo otrokovo pozornost. Pitje skozi slamico ali pitje gostejših napitkov iz športne steklenice lahko pomaga pri organizaciji in izboljša osredotočenost. Otrokom, ki so manj odzivni, počasni in utrujeni, lahko ponudite prigrizke ali napitke kislega okusa (npr. pomarančni sok, koščke pomaranč ali limon). Tovrstni prigrizki pripomorejo k bolj aktivnemu vedenju.

Uporabljajte različna naravna eterična olja, dišeče testo ali plastelin in ostale aktivnosti, ki omogočajo raziskovanje različnih vonjev. Močnejše vonjave vplivajo na aktivacijo vedenja. Nežne vonjave pa pomirjajo in sproščajo.

Mojca Potočnik

Mojca Potočnik

Sem diplomirana delovna terapevtka in terapevtka senzorne integracije. Od leta 2003 sem del timarazvojne ambulante v Zdravstvenem domu.

Z dodatnimi izobraževanji na področju ocenjevanja in obravnave otrok s posebnimi potrebamisem pridobila številna nova znanja. Udeležila sem se različnihpredavanj o delu z otroki s spektroavtistično motnjo.

V letu 2013 sem opravila vse štiri module senzorne integracije in pridobila certifikat za izvajanje tega pristopa.

Pri delu se srečujem z različnimi diagnozami in motnjami v razvoju. Predvsem pa v našo ambulanto prihajajootroci, ki imajo težave in potrebujejo našo pomoč. Pri obravnavi otrok sodelujem z zdravniki pediatri, psihologi, logopedi, nevrofizioterpevti, specialnimi pedagogi, vzgojitelji in učitelji.

Svoje delo imam rada. Veselim se kadar otroci radi prihajajo na obravnavo, so srečni inob tem napredujejo.

Spremljate nas lahko na: FB strani Delovna terapija in senzorna integracija za otroke.

Mojca Potočnik

Latest posts by Mojca Potočnik (see all)

Ocena:
[Skupaj: 0 povprečno: 0]

Morda vas zanima tudi ...

Dodaj odgovor