Prijetna in neprijetna čustva – namesto pozitivna in negativna

Odgovorno starševstvoTa prispevek je del projekta Odgovorno starševstvo.
Povezava do predstavitve >>> Odgovorno starševstvo
Povezava do FB skupine >>> FB skupina Odgovorno starševstvo

Prijetna in neprijetna čustva - namesto pozitivna in negativna

Piše Maja Koren Kocjančič

Neprijetna in prijetna čustva so sestavni del naše človeške ranljivosti. Čustva so naš odziv na situacijo ali dogodek, ki je za nas pomemben. Čustev torej ne doživljamo nenehno (to so občutki- hlad, toplota) in ne naključno, ampak samo v situacijah, ki se nanašajo na naše vrednote, to je na prepričanja, ki so nam pomembna.

Vsako čustvo ima svojo funkcijo in je motiv za neko akcijo. Zato je bolj smiselno, da jih opredeljujemo kot prijetna in neprijetna namesto pozitivna in negativna.

Prijetna in neprijetna čustva

Neprijetnost je del vsakdanjika. Neprijetnih čustev se ne moremo »znebiti«, ker imajo prav tako kot prijetna svojo funkcijo. Strah nas motivira k umiku, jeza k postavljanju meja, zavist k doseganju ciljev, žalost k temu, da se poslovimo in smo pripravljeni na nove povezave. 

Če je moja vrednota pospravljeno stanovanje in imam majhnega otroka, je ta vrednota zagotovo velikokrat »ogrožena« in pogosto začutim jezo. Če je moja vrednota ljubeč partnerski odnos in se partner spogleduje s sosedo, začutim ljubosumje. To sta primera neprijetnih čustev, ki jih doživljamo, ko neka sprememba ogrozi našo vrednoto.

V situacijah, ki so v skladu z našimi vrednotami, pa doživljamo prijetna čustva. Če cenim svojo materinsko vlogo in si želim vzgojiti samozavestnega in samostojnega otroka, občutim zadovoljstvo in ponos vsakič, ko je moj otrok dober v nečem- se nauči voziti kolo, gre v šolo v naravi, se nauči novo pesem. 

Izogibanje neprijetnim čustvom

V sodobni družbi je vrednota biti zadovoljen, uspešen in srečen. Idealna oseba je pozitivna in nasmejana. Obvladuje tako imenovana negativna čustva kot so stres, trema, zaskrbljenost, jeza. A na dolgi rok tak način soočanja s čustvi zagotovo ni učinkovit, saj se oseba zaradi obvladovanja, prikrivanja, odrivanja ali dušenja nekega čustva izogiba situacijam, uresničevanju svojih ciljev in vrednot ter tako živi manj kvalitetno življenje ali ima na dolgi rok težave s psihosomatskimi obolenji. Zato se moramo naučiti sprejemati tako neprijetna kot prijetna čustva kot sestavni del naše človeške ranljivosti.

Maja Koren Kocjančič

Maja Koren Kocjančič

Ima več kot desetletne izkušnje s svetovalnim delom in z vodenjem treningov asertivnosti. Več let je delala kot svetovalka v svetovalnici za motnje hranjenja in vodila podporne skupine. Svoje strokovno znanje je združila s praktičnim in oblikovala kvalitetne programe krepitve komunikacijskih veščin in samozavesti, ki jih izvaja v Centru za krepitev samozavesti. Po izborazbi je univ. dipl. socialna delavka in specializantka transakcijsko analitične psihoterapije. Verjame, da imamo vsi ljudje v sebi potencial za osebno rast ter da lahko spremenimo svoje vedenje in zaživimo kvalitetno življenje!
Maja Koren Kocjančič

Latest posts by Maja Koren Kocjančič (see all)

Ocena:
[Skupaj: 3 povprečno: 4.3]

Morda vas zanima tudi ...

Maja Koren Kocjančič

Maja Koren Kocjančič

Ima več kot desetletne izkušnje s svetovalnim delom in z vodenjem treningov asertivnosti. Več let je delala kot svetovalka v svetovalnici za motnje hranjenja in vodila podporne skupine. Svoje strokovno znanje je združila s praktičnim in oblikovala kvalitetne programe krepitve komunikacijskih veščin in samozavesti, ki jih izvaja v Centru za krepitev samozavesti. Po izborazbi je univ. dipl. socialna delavka in specializantka transakcijsko analitične psihoterapije. Verjame, da imamo vsi ljudje v sebi potencial za osebno rast ter da lahko spremenimo svoje vedenje in zaživimo kvalitetno življenje!

Dodaj odgovor