Tesnoba in vzroki za pojav tesnobnih motenj

Odgovorno starševstvoTa prispevek je del projekta Odgovorno starševstvo.
Povezava do predstavitve >>> Odgovorno starševstvo
Povezava do FB skupine >>> FB skupina Odgovorno starševstvo

Tesnoba ali anksioznost je stanje, kjer posameznika ves čas ali ob določenih sprožilcih prične preplavljati čustveno stanje podobno strahu. Ob večjih stresnih dogodkih, kjer si tesnobo, strah deli večji del populacije, se ta dva čustvena stanja pojavita tudi kot del t.i. kolektivne zavesti. To je opaziti tudi zdaj, ko se v ljudeh prebujajo močna, neprijetna čustvena stanja, ki v nekaterih primerih vodijo v tesnobne motnje, panične napade, fobije … Zato je pomembno, da najprej spoznamo, kako tesnoba sploh izgleda, da jo lahko prepoznamo in se kasneje z njo soočimo.

Tesnoba se pri posamezniku lahko razvije postopoma ali nenadno. Znaki, trajanje in sama stopnja intenzivnosti tesnobnih občutkov se razlikujejo od posameznika do posameznika. Ob tesnobi pa se v telesu sproži (stresni) odziv, zato začutimo:

  • pospešeno bitje srca,
  •  slabost, tiščanje ali bolečina v želodcu,
  • potenje ali vročinski oblivi,
  • bolečina ali neprijeten občutek v prsnem košu,
  • tresenje,
  • oteženo dihanje, ipd.

Pojavijo pa se lahko tudi druge težave:

  • težave s koncentracijo,
  • napetost mišic,
  • utrujenost,
  • omotica ali omedlevica,
  • moten spalni ritem,
  • hipervzburjenost,
  • negativne misli,
  • pojavi se močan strah pred izgubo nadzora, pred smrtjo …

Strah in tesnoba hodita z roko v roki, zato se pogosto tesnoba pojavi ob fobijah, obsesivno-kompulzivni motnji, posttravmatski stresni motnji ter ob drugih motnjah, ki spadajo pod t.i. tesnobne motnje.

Ena od strank je ne dolgo nazaj dobro opisala kako doživlja trenutek pred paničnim napadom:
»Občutek je kot da te vse tišči. Kot da cel svet pritiska nate. Kako naj svobodno diham, ko pa ni prostora niti za to, da bi razširila pljuča? Moj fokus gre samo še na ta moj strah – ves svet se takrat ustavi. Sem kot konj, ki ne vidi drugega kot svoj cilj. Ta pa vodi naprej, spet v paniko.«

Pogosto se ljudje sprašujejo zakaj imajo tesnobo, zakaj se nečesa bojijo in kako to, da ravno oni doživljajo panične napade?

Zato si bomo pogledali od kje vse lahko izvira tesnobna motnja, da bomo lažje razumeli zakaj se pojavijo ter da odkrijemo na kakšne načine vse se lahko uspešno soočimo z njo.

Treba je vedeti, da je vzrokov za pojav tesnobe, fobij ponavadi več in da samo ena stvar ne bo pomagala pri soočanju z njo. Na žalost ni ene magične tabletke, ki bi rešila vse naše težave. Vzroki za pojav tesnobnih motenj so tudi tesno medsebojno povezani – tako ne moremo ločiti čustvenega od fizičnega stanja, temveč moramo pogledati na človeka kot na celoto, ki potrebuje podporo na vseh področjih, da bi v sebi lažje razvil načine soočanja s tesnobo. Zato se poleg določenih vaj, prehranskih dopolnil oziroma sprememb, uporabi zelišč, sprememb življenjskega stila priporoča tudi obisk psihoterapevta, podporne skupine ali drugih strokovnih oblik pomoči in podpore. Ob uporabi kombinacije različnih stvari si tako lahko pomagamo pri tem, da bo naše soočanje s tesnobo uspešnejše.

Kot sem že napisala, poznamo več različnih vzrokov za tesnobo. Delimo jih na dolgoročne, biološke, kratkoročne in vzdrževalne.

Dolgoročni vzroki: dednost, kronični stres, otroštvo (ne-varne oblike navezanosti, čustvena negotovost in neodvisnost, nezmožnost izražanja čustev …).

Kratkoročni vzroki: travme, PTSD, stresorji, ki izzovejo panične napade (nenadne, močne spremembe ob katerih doživimo veliko mero stresa).

Biološki vzroki: določena zdravstvena stanja, sama fiziologija panike oziroma sam odziv telesa na stres (boj, beg), ki se v nas zapiše glede na izkušnje, ki jih imamo s starši in svetom …

Vzdrževalni vzroki: negativni, tesnobni samogovor, potlačena čustva, nezadostna skrb zase, napetost, poživila in neprimerna prehrana, stresen način življenja, uničujoča prepričanja …

V nadaljevanju poporodna anksioznost/depresija

Klavdija Slapar

Klavdija Slapar

Sem mama dveh otrok, študentka Zakonskih in družinskih študij in diplomirana babica. Odkar sem prvič stopila v stik z nosečnicami, porodnicami in družinami nasploh, izvajam razna predavanja, šole za starše, skupine za mamice, svetovanja za nosečnice s partnerji ter za starše, ki se soočajo predvsem z izzivi zgodnjega poporodnega obdobja, ipd. Sem ena izmed administratork Facebook skupine Sočutno partnerstvo, kjer v skupini odgovarjam na anonimna vprašanja članov. Poleg tega sodelujem tudi pri projektu Sočutno varstvo otrok.

Moj osnovni interes je ozaveščanje, raziskovanje in svetovanje na področju spolnih zlorab, predvsem v povezavi z obporodno oskrbo ter prenatalnim in postnatalnim obdobjem. Prav tako iz teh področij pripravljam tudi magistrsko nalogo, saj menim, da je miren in sočuten začetek življenja nekaj kar si zaslužijo vsi otroci kot tudi starši, ki se ob rojstvu otroka soočajo z različnimi izzivi ter lastnimi ranami iz otroštva.
Klavdija Slapar
Ocena:
[Skupaj: 1 povprečno: 5]

Morda vas zanima tudi ...

Klavdija Slapar

Klavdija Slapar

Sem mama dveh otrok, študentka Zakonskih in družinskih študij in diplomirana babica. Odkar sem prvič stopila v stik z nosečnicami, porodnicami in družinami nasploh, izvajam razna predavanja, šole za starše, skupine za mamice, svetovanja za nosečnice s partnerji ter za starše, ki se soočajo predvsem z izzivi zgodnjega poporodnega obdobja, ipd. Sem ena izmed administratork Facebook skupine Sočutno partnerstvo, kjer v skupini odgovarjam na anonimna vprašanja članov. Poleg tega sodelujem tudi pri projektu Sočutno varstvo otrok. Moj osnovni interes je ozaveščanje, raziskovanje in svetovanje na področju spolnih zlorab, predvsem v povezavi z obporodno oskrbo ter prenatalnim in postnatalnim obdobjem. Prav tako iz teh področij pripravljam tudi magistrsko nalogo, saj menim, da je miren in sočuten začetek življenja nekaj kar si zaslužijo vsi otroci kot tudi starši, ki se ob rojstvu otroka soočajo z različnimi izzivi ter lastnimi ranami iz otroštva.

Dodaj odgovor