Dobra izbira igrače ali igre pomaga k naravnemu in vsestranskemu razvoju otroka

Odgovorno starševstvoTa prispevek je del projekta Odgovorno starševstvo.

Povezava do FB skupine >>> FB skupina Odgovorno starševstvo

dobra-izbira-igrace-ali-igre-pomaga-k-naravnemu-in-vsestranskemu-razvoju-otroka

Piše Denisa Lavrenčič, akreditiran inštruktor lokomotornega, socialnega in mentalnega razvoja za dojenčke in predšolske otroke, akreditiran reševalec iz vode in akreditiran vaditelj otroškega plavanja in terapevt v vodnem okolju

Za vsako starostno skupino otrok je specifičen tudi tip igre. Dobra izbira igrače ali igre pomaga k naravnemu in vsestranskemu razvoju otroka.

Dojenček do 1. leta starosti

To obdobje lahko brez težav označimo kot obdobje eksperimentiranja in odkrivanja. V prvih mesecih se otrok zabava z lastnim telesom. Opazuje prstke, jih okuša, se dotika svojega trebuščka, nogice itd.

Približno od tretjega meseca dalje otrok razvršča predmete, njihovo obliko, zvok in barvo. Predmete opazuje, vendar jih ne zna še dobro prijeti. Za njegovo procesiranje je definitivno bolje, da nima veliko igrač okoli sebe. To otroka umirja in ga nauči, kako se osredotočiti na eno stvar. Če jo zasujemo z več različnimi stvarmi, bo samo preusmerjal pozornost z ene stvari na drugo, ne bo vedel, kaj prej prijeti v roko, ne bo vedel, kaj prej poskusiti.

Že tukaj mu lahko pomagate do umirjenega in počasnega procesiranja, ki se bo lahko počasi in sigurno stopnjevalo, urejalo in povezovalo v njegovih mislih v trenutku, ko bo otrok otrok ciljno držal stvari v rokah in jih pričel okušati.

Otroček zelo pogosto meče stvari po tleh. To je za njega ena od prvih iger. Torej, če ste na porodniški, sklepamo, da imate čas vsaj pet minut pobirati stvari s tal za svojim otrokom in mu dovoliti, da jih ponovno meče in se pri tem noro smeji. Brez skrbi, čez nekaj minut bo sam odnehal, ker se bo začel osredotočati na drugo stvar. Če vas skrbi, da bo v trgovini  metal jajčka po tleh, mu jih preprosto ne dajte v roke.

Od sedmega meseca naprej se otrok igra z vsem, kar mu pride pod roke. Predvsem imajo radi papir, ki se se lepo mečka, trga, šelesti. Seveda tudi igrače, ki so obešene nad posteljo ali na lok na tleh v dnevni sobi, ropotuljice, obročke, napihovalce, žogice, živali, gumijaste igrače, vse, kar lahko poriva pred sabo in, seveda, vodne igre.

OPOZORILA

Preblizu oči – ker v prvih letih vse strukture v očeh šele dozorevajo. Pri igri naj bi bila razdalja med očesom  in igračo 30 cm, z vidika maksimalne stimulacije možganskega centra je dobro, da so igrače črno-bele, v vzorcu šahovnice. Dojenček ne vidi barv, vidi pa jasno črno in belo. Barvne igrače nimajo tako intenzivnih barv, ker jih barvno slepi vidijo kot različne odtenke sive. Seveda je kasneje dobro imeti barvne igrače.

Roke naj okuša – V tem obdobju je pomembno, da mu ne ukazujete, naj da rokico ven, da je ‘fuj rokica’ itd. Za otroka je to zelo pomembno obdobje, ko spoznava oblike, okuse, razlikuje med ‘veliki in mali’, seveda se to dotika razvoja orientacije v prostoru.

Obdobje od prvega do tretjega leta otrokove starosti

V tem obdobju že prihaja do koordinacije vseh gibov, razvoja govornih sposobnosti, otrok že sam hodi in se zaveda sam sebe. Iz faze eksperimentov prehaja v fazo igre. Lahko pa se kdaj pa kdaj igra spremeni tudi v eksperimentiranje. V igri se odražata fantazija in ustvarjalnost.

Gibalne igre so ključne za to starosto obdobje (skakanje, tekanje, lazenje po štirih, igre s žogo itd). Z razvojem fine motorike so povezane manipulacijske igre. Otrok zelo rad odpira predale in omarice in stvari daje ven ali noter. Pri tem zna ostati dlje časa.  Gotovo se spomnite odprtih omaric in vseh stvari zunaj, ko ste prišli z WC-ja.

Najboljše so tudi igrače raznih velikosti, ki se lahko zložijo ena v drugo, kocke itd. Center pozornosti so za otroka žive živali in tako kot tudi igrače. Najljubša igra je pesek. Primerne so igrače, kot so kocke, kartonke, živalice, punčke, plastelin, delanje ogrlic, igrače, ki so na koleščkih, papir in voščenke s temperami.

OPOZORILA

Zelo pogosto boste slišali, da ima otrok svojo glavo in da pogosto uporablja besedo ‘ne’ in zavrnitve. Vendar tu ne gre za obseg, ampak za samo dojemanje zavrnitve. S tem, ko otrok reagira v nasprotju z odraslimi, se prepričuje o lastni edinstveni identiteti. Jezne reakcije odraslih niso na mestu.

Predšolska starost 3. – 6. leta starosti

To obdobje se pogosto v tujini v pedagoških vodah poimenuje »zlata starost« iger, zato, ker je igra tista, ki prevladuje v vseh dejavnostih otroka. Pri nas na Češkem otroci pozno gredo v vrtec, saj imamo zakonsko priznana skoraj štiri leta porodniške. Otrok osvaja prve osnovne norme obnašanja, povezuje se z vrstniki. Igre so bolj premišljene in starš ima pogosto vlogo soigralca.

Še vedno otrok posveti veliko časa gibalnim igram. V tem obdobju bi se otrok moral seznaniti s škarjami, lepilom, pobarvankami in bi moral razvijati ustvarjalnost. Rad oponaša različne zvoke, torej boste doma imeli velikokrat na jeziku »si lahko malo tiše?«, ampak otrok mora slišati ropot in svoj ritem. Torej so na vrsti različni bobni, lonci, piščalke … ISKRENO – priporočamo zamaške za ušesa (na skrivaj), ne bo vas tako hitro zabolela glava in otrok bo lahko nemoteno izživel in ne potlačil svojo ustvarjalnost, ki jo čuti kot gonilno energijo.

Še vedno se razvija govor, izpopolnjuje šumnike in zato je na mestu, da to vadite, najljubše so mu pesmice, izštevanke, igre s besedami. Otrok je sposoben igrati namizno igro, se seznaniti z zmago in se učiti sprejemati poraz. Tej temi se bomo posvetili posebej. Najpogostejša igrača so plišaste igrače, lutke, punčka, za katero skrbi. Zato je pomembno, da si lahko vzame svojo oskrbovanko povsod, kamor želi, vsi bodo razumeli, saj je še otrok. Radi imajo tudi razna dopolnila k lutkam ali punčki, kot so konstruktivne stavbe, kuhinja, cestninske znake. Igrače, povezane z gibanjem, kot so kolesa, poganjalčki, skiroji itd. Zelo radi uveljavljajo igre poklicnih vlog.

OPOZORILO

Obstaja zelo pomembna stvar, o kateri se še vedno premalo pogovarjamo – razvojni strahovi. Tako lahko  fazo prepoznamo in lažje odreagiramo v danem trenutku. Predvsem pa ne prihaja do blokad. Okoli tretjega leta starosti prihaja STRAH PRED UNIČENJEM. Otrok občuti strah pred naravnimi pojavi, ves čas mu nekaj grozi, ogenj, voda, nevihta, blisk, čarovnica itd. Resnično pomembno je, da mu damo podporo, gremo z njim skozi strah, da zna ločiti med realnostjo in iluzijo.

Mlajša šolska starost od 6. – 11. leta

Po prihodu v šolo igra ni več ena in edina dejavnost za otroka, ampak sigurno iz otrokovega življenja ne izgine in tudi ne bi smela in je igro  potrebno še naprej spodbujati in naj spodbuda prihaja z naše strani.

Otrok v tem starostnem obdobju išče prijatelje, s katerimi se bolj razume in jih nekaj skupnega povezuje. Razlika med dekleti in fanti je precej očitna. Fantki prednostno uveljavljajo konstruktivne igre in s tem povezane igrače – Lego, PC igrice itd. Deklice se še vedno lahko držijo barbik in podobnih punčk.

Med priljubljenimi igrami so še vedno gibalni tipi in dramatične igre. Tudi igra s klasično igračo je lahko še vedno aktualna. Ni prav, da govorimo svojim otrokom »daj, saj si že velik za to igračo,« saj začne otrok dojemati, da z njim nekaj ni v redu in se lahko ustvari močna blokada. Najljubše plišaste igrače so prevzele vlogo dekoracije ali pomirjevala pri spanju. Zelo pomembne so intelektualne igre (dama, šah …). Športna kolesa, rolerji, sanke …

V poznejši šolski starosti, od 11. leta dalje, se otroci počasi nehajo igrati s klasično igračo. Otrok ima svoje hobije, dejavnosti, konjičke. V puberteti prihaja do polne razdelitve nalog in igre. Še vedno so popularne kolektivne in športne igre, kjer se krepijo in prebujajo medosebne zveze. Med vrstniki sta pogosti tekmovalnost in primerjanje. Otroci v tej starosti dajejo prednost družbenim igram, elektronskim igračam in aparatom.

Za najstnike nad 11. letom najbolje prikaže Alexander Zadel v svojem videu

Zakaj se otroci ali mladostniki prenehajo pogovarjati s starši?dr. Aleksander Zadel pravi, da zato …. poglejte. 🙂

Objavil/a Neodvisen.si dne Sreda, 16. april 2014

Latest posts by Denisa Lavrenčič (see all)
Ocena:
[Skupaj: 1 povprečno: 5]

Morda vas zanima tudi ...

Denisa Lavrenčič

Akreditiran inštruktor lokomotornega, socialnega in mentalnega razvoja za dojenčke in predšolske otroke, akreditiran reševalec iz vode in akreditiran vaditelj otroškega plavanja in terapevt v vodnem okolju.

Dodaj odgovor