Kako dva meseca potovati in za to porabiti le stotaka
Piše Ksenija Sedej, Finance
Čeprav se zdi, da nihče ne potuje več z avtoštopom, se motite. Gea je s fantom za dvomesečno potovanje iz Slovenije do Maroka za prevoz odštela le 100 evrov, Jure je prepotoval Balkan z le 20 evri, Urban pa do Ukrajine skoraj ni porabil centa.
Gea, Jure in Urban z avtoštopom potujejo že več let, za njimi je veliko štoparskih zgodb in na tisoče kilometrov. Čeprav štoparji poudarjajo, da finančni vidik ni med najpomembnejšimi razlogi za takšno možnost potovanja, smo želeli to »kulturo« vsaj malce spoznati tudi s tega vidika, saj so prihranki precejšnji. Ko nekdo za dvomesečno potovanje za prevoz odšteje približno 100 evrov, veš, da gre za človeka z bogato zgodbo.
Je treba kdaj avtoštop tudi plačati?
Nekako naj bi veljalo, daje prevoz na štop zastonj. A je to včasih odvisno tudi od države. »V Evropi sta recimo zelo specifični Bolgarija in Romunija, kjer imajo navado, da se vozniku da nekaj denarja simbolične vrednosti. Recimo za 100 kilometrov podariš okoli tri evre,« razloži 22-letna Gea. Jure meni, da vozniku »poplačaš« z dobro voljo, družbo in pogovorom, kar je včasih vredno več od denarja. Štoparji po končani vožnji
namreč nimajo navade, da sami od sebe ponudijo denar. »Zgodi se tudi, da ti vozniki ponudijo prevoz za plačilo, a take ponudbe navadno zavrnem,« prizna Jure. »Nekaterim ljudem bi zaradi čudovite izkušnje z veseljem plačal za prevoz, morda s kavo ali kosilom, a seveda ponudbo zavrnejo in te namesto tega oni povabijo na kosilo. Kontrast človeške gostoljubnosti in negostoljubnosti me vedno znova preseneča, tako v pozitivni kot v negativni luči,« pove Urban Mislej.
Štopanje postaja trend
Medtem ko naši sogovorniki vidijo v štopanju tudi nekaj življenjsko globljega, se ponekod avtoštop kaže tudi kot trend. V nekaterih državah, kot so Rusija, Latvija, Ukrajina in Nemčija, celo organizirajo različna štoparska tekmovanja. Vseeno pa štopanje ni v takšnem razmahu, kot je bilo
v času naših mam in očetov v sedemdesetih in osemdesetih letih, ko so vsi potovali z avtoštopom. Gea Gračner meni, da so razlog za to danes tudi izjemno poceni letalske vozovnice, saj lahko mladi za nekaj deset evrov potujejo precej lagodno in ugodno.
Sodobno lovljenje prevozov prek spleta
Danes obstaja cel kup platform, ki omogočajo cenejše prevoze. A v tem primeru ne gre za štopanje, ampak voznik v zameno pričakuje plačilo. Pri nas je med mladimi zelo priljubljena platforma prevozi.org, obstajajo pa še peljime.si, najdiprevoz.si.
Urban Mislej pravi, da gre vsekakor za dobro alternativo dotrajanim avtobusnim in železniškim povezavam, a da nikakor ni to alternativa avtoštopu, kot radi oglašujejo na strani. »V prvih letih delovanja, ko sem bil še dijak, sem stran zelo rad uporabil za nočne prevoze s koncertov iz Ljubljane do Postojne, šlo je večinoma za študente, ki so se pogovarjali s tabo, vedno je padla debata,« pove Urban.
Pravi, da je zdaj drugače. »Čeprav se je povečalo število prevozov, je med njimi veliko takih, ki so na službeni poti in si ne želijo pogovora s tabo kot človek s človekom.« Urban pravi, da je danes to postala storitev, pokličeš, se pelješ, plačaš, in to je to. »Seveda so tudi izjeme, ampak v glavnem gre v tej smeri,« komentira Postojnčan.
Dvaindvajsetletna Gea celo meni, da so tovrstni prevozi pripomogli k rahlemu »uničenju« kulture štopanja. »In če dobro pomisliš, tudi takšen prevoz kar nekaj stane – ne samo vlak, avtobus. Glede ‘nevarnosti’ štopanja pa – saj tudi pri prevozih.org nikoli ne veš, kdo te bo peljal do želenega cilja,« pripomni Gea.
Prispevek je bil najprej objavljen v reviji Finance.