Razposajenost razvija inteligenco
Skakanje po postelji, prevračanje, plezanje in druge vratolomne dejavnosti, ki jih otrokom najpogosteje prepovedujemo, so odlične za razvoj otroških možganov in intelektualnih sposobnosti. Zaradi tega strokovnjaki svetujejo, da otroci “druženje” s TV ekranom, računalnikom in video igricami zamenjajo za bivanje v naravi z živahnimi prijatelji.
Otroci, še posebno predšolski, v starosti do pet let, bi morali čim več skakati, teči in biti na igrišču ali v naravi, ker ravno to razvija njihove intelektualne sposobnosti, navaja dr. Ranko Rajović, predsednik komiteja svetovne Mense za nadarjene otroke. Najnovejši podatki svetovne Mense kažejo, da ima otrok, ki ni dovolj fizično aktiven, manjše globoke možganske strukture, ki sodelujejo pri kognitivnih (spoznavnih) procesih.
“Vse več malčkov je z motnjami učenja (disleksija, disgrafija), motnjami govora, 90 % otrok ima nepravilno držo telesa in noben ne razume, da bo vse to pozneje vplivalo na njihove kognitivne sposobnosti,” je opozoril dr. Rajović.
Dokazano je, da se 50 % sinaps (funkcionalna povezava med dvema možganskima celicama) razvije do petega leta starosti ravno skozi aktivnosti in igro, ki starše pogosto motijo.
Otroci pri dveh letih skačejo po postelji, poudarja dr. Rajović, česar pa starši ne dovolijo, da ne bi uničili vzmetnice, vredne 300 € do 400 €. Otroci v tej starosti radi tudi hodijo po nizkih ograjah, robovih pločnikov, skačejo po blatu, se vrtijo okoli sebe in plezajo, kjer se le da.
“Ker jim tega ne pustimo početi, delamo novo napako, ker otrokom dovoljujemo, da nekaj ur preživijo pred računalnikom,” je objasnil dr. Rajović, en od avtorjev Mensinega “NTC sistema učenja”, ki je v uporabi v nekaterih naših in tudi tujih šolah in vrtcih.
“70 % do 90 % otrok v svoj sobi TV aparat, računalnik, video igrice, vemo pa, da lahko pretirano gledanje televizije in igranje video igric škodita skupnemu razvoju otrokovih sposobnosti,” je opozoril dr. Rajović.
Po njegovih besedah najnovejši podatki odkrivajo, da se otroci dnevno po tri, štiri ure igrajo video igrice ali pa so za računalnikom. Kar avtomatično pomeni, da se posamezne strukture možganov zmanjšujejo in to ne samo sinapse v skorji velikih možganov, ampak tudi globoke strukture možganov.
Če otrok, ki dnevno preživi nekaj ur v gledanju televizije, ob računalniku in video-igrah, nima druge aktivnosti za kompenzacijo (tek, skakanje, plezanje, bivanje v naravi …), potem je skoraj gotovo kandidat za nekatero od razvojnih motenj.
“Vse bolj očiten je vpliv okolice in napačnih spodbud, zato je obveza vseh nas, ki se ukvarjamo s takimi težavami, da najprej izobrazimo starše in potem tudi vzgojitelje in učitelje,” smatra Rajović.