Sproščeno in učinkovito učenje

Odgovorno starševstvoTa prispevek je del projekta Odgovorno starševstvo.
Povezava do predstavitve >>> Odgovorno starševstvo
Povezava do FB skupine >>> FB skupina Odgovorno starševstvo
Sproščeno in učinkovito učenje
Designed by Freepik

Piše Lea Čerin, univ. dipl. pedagoginja, svetovalka in mentorica za uspešno učenje 

Učenje je lahko S.U.P.E.R.

S -> Sproščeno

Se strinjate, da v sproščenem stanju bolje delujemo? Kot šolarka sem pogosto imela gromozansko tremo pred ocenjevanjem, najbolj ustnim ocenjevanjem. Moja hčerka mi je zelo podobna, vendar šele preko njenega doživljanja šole/učenja, sem lahko ponovno razumela, kakšen stres lahko povzroča učenje ali samo pisanje domače naloge določenega predmeta.

Negotovost v svoje znanje, večno spraševanje ali znam dovolj, kakšna vprašanja bom dobila, strah pred avtoriteto, nespečnost … določen predmet še posebno povzroča stisko. Pozabi, da je potrebno dihati, medtem ko odgovarja na vprašanja!

Že pri domačih nalogah se pojavi potenje rok, hitrejše bitje srca in vprašanja »ali bom znala«. Ko vidi količino nalog, jo samo (prirojena ali privzgojena) odgovornost pripelje do zadnje naloge.

Ko sem prvič opazila, da »pozabi na dihanje«, ko skupaj samo pregledujeva učno snov, sem postala pozorna. Ko se je to ponovilo še pri ostalih predmetih, se je prižgala rdeča lučka.
Naloga in izziv zame, mamo, da sprejmem njene občutke. Nisem se poglabljala v razkorak javnega nastopanja pred razredom/učiteljico in javnega nastopanja na gledališkem odru, kjer je popolnoma suverena in zlahka prikrije začetno tremo. Dejstvo je, da določeni šolski predmeti v njej povzročajo stisko in namesto znanja je pogosto pokazala neznanje.

Kako izgleda, ko “pozabi dihati”? Zadrževanje diha, plitko dihanje, kratki izdihi in vdihi.

Pa vendar,  še mnogokrat bo v podobni situaciji. Kaj lahko torej kot starš naredim?

Stanje se je začelo izboljševati, ko:

  • sem se osredotočila na to, da čim večkrat delim z njo moje izkušnje šolarke in moj strah pred takratnim (ustnim) ocenjevanjem
  • delim z njo dogodke in primere, kako se tudi zdaj, kot odrasla, spopadam s tremo (zgodba vedno pritegne še ostali dve, da prisluhneta in nemalokrat se razvije pogovor in izmenjavanje izkušenj med sestrami)
  • jo učim in opominjam na dihalne vaje, da jih uporabi doma in v šoli
  • jo med domačimi nalogami gladim po hrbtu in glavi (dotik je za (mlajše) otroke izredno blagodejen in lahko pripomore, da npr. pisanje domačih nalog poveže z nečim prijetnim)
  • jo spodbujam k iskanju lastnega načina učenja … (risanje in uporaba barv)
  • ji pokažem, da učenje ne poteka samo za mizo (kljub vsemu pa ji je to najljubši prostor)
  • za preverjanje znanja občasno uporabiva sprehod (med hojo lažje razmišlja) ali pa sedi v mojem naročju in ko se počuti dovolj suverena, zaigrava igro vlog (jaz kot učiteljica, ona kot učenka … hm, zanimivo bi bilo zamenjati vloge☺️)
  • izrazi vse svoje občutke (brez cenzure), kako se počuti med ustnim ocenjevanjem in ko ‘pozabi na dihanje’

Tudi učenje je lahko priložnost za dober odnos z otrokom. Premislite, kako bi v otrokov učni čas vnesli več sproščenosti ali delite v komentar vašo izkušnjo, ko ste otroku pomagali do sprostitve med učenjem.

Sproščeno učenje
Designed by Freepik

U -> Učinkovito

Za učinkovito učenje so potrebni pravilen pristop, disciplina in vztrajnost. Učenje je eksperimentiranje in je proces ugotavljanja kaj mi ustreza in kaj ne. Je veščina, ki se jo na-učimo in je zanjo potreben čas.

Kako se pravilno oz. učinkovito učiti, je dokaj kompleksno vprašanje, ki za odgovor nima enoznačnega recepta. Za učinkovito učenje naj bi upoštevali naslednje:

  • čemu se učimo in si dovolj zgodaj postaviti cilje (ne bodimo razočarani, če je otrokov odgovor učenje za odlično oceno, saj pri večini prevladuje zunanja motivacija za učenje)
  • prostor (temperatura prostora, svetloba, zračenje prostora in odstranitev motilcev, ki jemljejo pozornost)
  • pripomočki (so pripravljeni vnaprej)
  • količina in zahtevnost učne snovi (znanje o razporejanju časa – učnega in prostega časa)
  • tehnike učenja (takšne, ki pripomorejo k hitrejšemu pomnjenju)
  • odmori (na vsakih 20, 30 ali 40 minut je potrebno narediti krajši premor)
  • zadostna količina spanja in prehrana

Tudi če otrok ni vešč sprotnega učenja, ga lahko naučimo organiziranosti in razporejanja časa. Za to pa je potreben tudi naš zgled in konkreten prikaz. Za primer in prikaz enostavne organizacije lahko uporabimo že družinski izlet ali počitnice. Otroka vključimo v samo načrtovanje, skupaj predelamo kaj vse je potrebno, da počitnice dejansko izpeljemo, in kako si bomo pripravo razporedili po dnevih – da ne bomo pripravljali vsega zadnji dan. Tako bomo veliko bolj mirni odšli na počitnice.

Ko otrok izve za datum ocenjevanja, lahko podobno načrtovanje izpeljemo za njegov šolski primer.

Zavedajmo se, da veščine organizacije pričakujemo od otrok že zelo zgodaj – ponekod že v 3. razredu, ko je otroku igra primarna dejavnost in bo veliko raje izbral lego kocke kot pisanje obnove iz berila. Zavedajmo se, da naš pogled na (daljno) prihodnost ni enak otrokovemu, ki deluje po načelu »tukaj in zdaj«.

Med otroki so razlike zelo velike, zato bo nekdo potreboval več časa za učenje določene učne snovi kot drugi. Glede na starost prilagajamo zahteve in prav tako glede na težavnost učne snovi oz. otrokove sposobnosti. Za učinkovito učenje so zelo pomembni odmori, na katere pogosto pozabimo – tako starši kot otroci. Če ima otrok nizko koncentracijo, je bolje narediti premor – kratek, 5-minutni in učne intervale omejiti na približno 20 minut.

Kakšno je zame učinkovito učenje?

Takšno, pri katerem si otrok z uporabo tehnik učenja, zapomni čim več ter povezuje neznano z že znanim. Pomembna je kvaliteta učenja, ne količina. Pogosto se ravno pri kvaliteti učenja ustavi, saj otrok ne ve, katere metode mu bodo pomagale do hitrejšega pomnjenja, dokler mu jih ne pokažemo in ga naučimo uporabe teh metod. Zato pokažimo otroku, kako smo se učili starši kot šolarji (in ozavestimo v kateri starosti smo dejansko začeli uporabljati šolsko učenje) in bodimo odprti tudi za novosti.

Dober izrek, ki opisuje učinkovito učenje je »study less, study smart«.

Primer: pri deklici z motnjo pozornosti sem uporabila časovnik, timer. Najin učni čas sem omejila na 15 minut. Na ta čas je tudi sama privolila, saj je ocenila, da zmore toliko časovne koncentracije v enem kosu. Vmes sva se dogovorili za 5-minutne premore, med katerimi si lahko izbere aktivnost po svoji izbiri. Med kratkimi premori sem ji pripravila nove naloge (ponavljanje snovi pred pisnim ocenjevanjem). V manj kot eni uri je ponovila celotno snov. Časovnik ji je pomagal, da je lažje preusmerila misli v učno snov, kratki premori pa so pripomogli, da se je »med učenjem« tudi igrala s svojimi najljubšimi igračami.

Katere učinkovite metode učenja delite s svojimi otroci?

Lea Cerin

Lea Cerin

Sem žena in mama trem deklicam ter ustanoviteljica Rumene hiške. Otrokom in staršem svetujem pri učenju, da bo le-to učinkovito in zabavno. Vsak otrok ima svoj naravni način učenja. Če ga pri učenju upošteva, je le-to bolj uspešno. Če so otroci pri učenju bolj uspešni, pa so tudi bolj zadovoljni sami s seboj. Cilj Rumene hiške je otroke naučiti predvsem samostojnega učenja, na sebi lasten in zabaven način.
Lea Cerin
Ocena:
[Skupaj: 1 povprečno: 5]

Morda vas zanima tudi ...

Lea Cerin

Lea Cerin

Sem žena in mama trem deklicam ter ustanoviteljica Rumene hiške. Otrokom in staršem svetujem pri učenju, da bo le-to učinkovito in zabavno. Vsak otrok ima svoj naravni način učenja. Če ga pri učenju upošteva, je le-to bolj uspešno. Če so otroci pri učenju bolj uspešni, pa so tudi bolj zadovoljni sami s seboj. Cilj Rumene hiške je otroke naučiti predvsem samostojnega učenja, na sebi lasten in zabaven način.

Dodaj odgovor