Smernice pozitivne discipline, ko se naši otroci neprimerno vedejo
- S spodbujanjem lahko otroku pomagamo, da bo začutil “pripadnost”, s tem bomo motivacijo za neprimerno vedenje zmanjšali. Raje kot da se osredotočate na napake, proslavite vsak otrokov korak k izboljšanju.
Otroci, ki se neprimerno vedejo, so razočarani, zavrnjeni, nesamozavestni otroci, z zgrešenim prepričanjem o tem, kako doseči svoj glavni cilj – pripadati nekomu. Njihova napačna prepričanja jih vodijo k neprimernemu obnašanju. Ne moremo biti učinkoviti, če namesto njihovega vedenja ne začnemo obravnavati njihovih napačnih prepričanj. Poglejmo si še nekaj pomembnih stvari v nadaljevanju, ki jih kot starš moramo upoštevati, če želimo, da vam bo otrok začel zaupati, sodelovati in biti spoštljiv do vas, do sebe in do vseh ostalih.
- S spodbujanjem lahko otroku pomagamo, da bo začutil “pripadnost”, s tem bomo motivacijo za neprimerno vedenje zmanjšali. Raje kot da se osredotočate na napake, proslavite vsak otrokov korak k izboljšanju.
- Odličen način, kako lahko spodbudimo otroka, je, da se mu posvetimo za nekaj časa. Veliko učiteljev je opazilo ogromne spremembe pri “problematičnem” otroku, ko so mu namenili pet minut časa in z njim počeli nekaj, kar je oba zabavalo.
- Med večerno rutino pred spanjem otroka prosite, če z vami deli svoj najbolj žalosten trenutek dneva in svoj najbolj srečen trenutek dneva. Potem tudi vi z njimi delite svoje. Presenečeni boste, kaj vse boste izvedeli.
- Ne glede na to, kje in s kom rešujete otrokove vedenjske težave, v šoli ali doma, to počnite spoštljivo in z otrokovim sodelovanjem. Tako boste ustvarili ljubeče in spoštljivo ozračje, medtem ko boste otroku pomagali razvijati samodisciplino, odgovornost, sodelovanje in spretnosti za reševanje problemov.
- Otrokom dajte pomembne naloge. Veliko staršev in učiteljev dela stvari, ki bi jih otroci lahko naredili sami ali drug za drugega, da bi bili koristni. Otroci čutijo pripadnost takrat, ko vedo, da lahko tudi sami nekaj pomembnega prispevajo.
- Skupaj z otrokom se odločite, katera opravila morajo biti narejena. Napišite jih na listke in jih dajte v kozarec. Naj vsak od otrok vsak teden izvleče nekaj listkov; tako ne bo nihče opravljal ves čas istega dela. Učitelji lahko otroke povabijo, da skupaj sestavijo razredna pravila in jih zapišejo v razpredelnico z naslovom “Odločili smo se”. Tako bodo otroci motivirani in navdušeni, ker so vključeni v odločanje.
- Vzemite si čas za usposabljanje. Naj otroci razumejo, kaj vam pomeni “počistiti kuhinjo”. Njim to lahko pomeni, da enostavno odložiš posodo v umivalnik. Starši in učitelji lahko vprašate, “Kaj misliš, da pričakujem od tebe?”
- Učite otroka medsebojnega spoštovanja in mu bodite vzor. Poskusite biti prijazni in trdni istočasno – prijazni, da pokažete spoštovanje do otroka, in trdni, da pokažete spoštovanje do sebe in “potreb, ki jih trenutna situacija zahteva”. Ko pride do konflikta, je to težko, zato ta nasvet uporabite, kadarkoli lahko.
- Izbira pravega trenutka bo vašo učinkovitost podeseterila. Reševanje problema med konfliktom ne “deluje”, čustva so takrat napoti. Otroka podučite, kako se pomiriti. Vi (ali otroci) lahko greste v ločen prostor in počnete nekaj, kar vas bo pomirilo, in šele potem začnite reševati problem z medsebojnim spoštovanjem.
- Znebite se norega prepričanja, da morate najprej doseči, da se bo otrok počutil slabo, da se bo lahko izboljšal. Imate občutek, da bi vi delali bolje, ko ste ponižani? To odpira popolnoma nov pogled na “time out”.
- Uporabite pozitivni “time out”. Naj vam otroci pomagajo ustvariti prijeten prostor (blazine, knjige, glasba, plišaste živali), ki bi jim pomagal, da bi se lahko pomirili. Zapomnite si, da otroci bolje sodelujejo, ko se dobro počutijo. Ko je otrok vznemirjen in razdražen, ga lahko vprašate:” misliš, da bi ti pomagalo, če si vzameš malce pozitivnega “time outa?”
- Kazen lahko “deluje”, če vas zanima le, kako “za trenutek” ustaviti neprimerno vedenje. Pazljivi moramo biti na to, kaj deluje, če so dolgoročni rezultati negativni – zamera, upor, maščevanje ali umik.
- Otroke učite, da so napake odlična priložnost za učenje. Lep način za to je, da ste sami vzor otroku, ko naredite napako. Sledite tem korakom:
- Spoznajte napako.
- Sprijaznite se z njo in si recite “Žal mi je, ni mi všeč način, kako sem to speljal”.
- Poiščite rešitev, namesto da se obsojate.
- Namesto na posledice se osredotočite na rešitve. Mnogi starši in učitelji poskusijo kazen predstaviti kot logično posledico. Vključite otroke v iskanje rešitev, ki so:
- smiselne,
- spoštljive,
- razumne in
- koristne.
Naj vaši otroci začutijo, da so spoštovani in ljubljeni. Začnite z “Ni mi vseeno zate. Skrbi me ta situacija. Mi boš pomagal poiskati rešitev?”
Zabavajte se! Prinesite veselje v svoje domove in razrede.