Koliko interesnih dejavnosti naj ima otrok?

Povezava do FB skupine >>> FB skupina Odgovorno starševstvo
Piše Neva Strel Pletikos
Ni recepta. Pred izbiro interesnih dejavnosti se z otrokom temeljito pogovorimo.
Predvsem ga poslušamo, postavljamo prava vprašanja kot so: »Kako si ti predstavljaš trening košarke? Kaj meniš, da počnejo pri gimnastiki? Kakšno opremo potrebuješ za hip hop?«
Na osnovi vprašanj bomo prepoznali, koliko otrok pravzaprav ve, kaj se pri določeni interesni dejavnosti dogaja. Tako se pogovarjamo z otrokom, ne glede na starost.
V nadaljevanju mu damo objektivne informacije o interesnih dejavnostih. Tem informacijam pa se pogosto pritaknejo naše izkušnje in naše želje. Kar ni napačno, vendar se moramo zavedati, da ni nujno, da gre naš otrok po naših stopinjah. Kar pomeni, da ni nujno, da bo naš otrok igral košarko, če smo jo mi. Najprej se moramo sami pozanimati kako, kdaj, kje potekajo dejavnosti in kakšna obremenitev bo to za nas, tudi finančna.
Otroku damo čas za razmislek in odločitev. Pogovarjamo pa se tudi v smeri, da je to odločitev za eno leto, da bodo dnevi, ko se mu ne bo dalo na trening, da bodo treningi, vaje tudi težki, vendar bo potrebno vztrajati.
Z obiskovanjem interesne dejavnosti med letom otrok prekine v primeru, ko vidimo, da je v čustveni stiski zaradi odnosov v skupini ali zaradi vodje interesne dejavnosti. V nasprotnem primeru naj vztraja. S tem se uči vztrajnosti, odgovornosti, učenja premika iz cone udobja …, odložitev ugodja …
Dogaja se, da si otroci v nižjih razredih izberejo skoraj vse, kar jim je ponujeno oziroma imajo vsak dan po eno ali celo dve dejavnosti. To je preveč, pa čeprav je v okviru podaljšanega bivanja. Otrok mora imeti v tednu dneve, ko nima nobenih obveznosti, tudi v podaljšanem bivanju. To je čas za neorganizirano igo, druženje s prijatelji, spontano ustvarjalnost.
Dogaja se, da se otroci v nižjih razredih pomerijo v vseh interesnih dejavnostih, v višjih razredih pa se jim ne da obiskovati nobene več. Zgubijo voljo, motivacijo, interes, ostanejo brez ciljev. In to v obdobju, ko potrebujejo organiziran prosti čas, potrebujejo potrditev in občutke moči, potrebujejo zmago nad samim seboj. Če tega no dobe v interesnih dejavnosti, niti pri pouku, to dobijo v neprimerni družbi v resničnem ali virtualnem svetu.
Ko se otrok enkrat odloči za interesno dejavnost
1. Ima pripravljeno opremo, ki jo potrebuje. Sam si pripravlja torbo in jo izprazni, ko pride domov. To je učenje. Uči se tehnik, kako organizirati čas, kako ne pozabiti pomembnih stvari, nauči si razporejati obveznosti med tednom. To so zmage nad samim seboj in to vpliva na občutek lastne vrednosti. Zmorem SAM. Vedeti moramo, da interesno dejavnost obiskuje otrok in ne mi. Naša naloga je, da ga čim hitreje naučimo, da bo vse obveznosti od opreme do urnika izpeljal sam. Opomniki, listki, …
2. Otrok se s tem nauči organizacije, načrtovanja dneva, vztrajnosti, samostojnosti, kar so ključne lastnosti za uspeh v življenju.
3. Ko pridejo trenutki, ko se mu ne da na interesno dejavnost ali treningi postanejo zahtevnejši, se z njim pogovorimo.
- Kar pomeni, da ga poslušamo.
- Kar pomeni, da imenujemo njegova čustva. »Vidim, da si žalosten. Vidim, da se ti ne da. Razumem. Tudi meni se večkrat ne da. Povprašamo o razlogih in ga vprašamo tudi kako bo rešil to težavo, ki jo ima.«
V večini primerov, če ozadje ni kakšna večja čustvena stiska, se otroci odločijo, da gredo na interesno dejavnost. Vendar z dobrim občutkom, bili so slišani.
Naj vam prišepnem še to: » Naj bo dan v tednu (tudi nekje na vidnem mestu označen), ko se ne govori o interesnih dejavnostih, ne o šoli, ne o domačih nalogah, ne o ocenah«
Dan, ko živimo življenje z družino, živimo drug z drugim in se poslušamo, pogovarjamo, družimo, dolgočasimo, …
4. Pa še en šepet, pa saj je jasno: »Če ima otrok nastope, tekme, ga gremo poslušati, pogledati in kulturno navijati.«
Naučimo otroka tudi, da se bo znal sprostiti.
- Je kazen učinkovita? - 2. 12. 2022
- Kako ohranimo stik z najstnikom? - 2. 12. 2022
- Pri nas doma se ne pogovarjamo - 25. 5. 2022