Ko nič drugega ne deluje, uporabite »time-in«
»Time-in-i« so v veliko pomoč osnovnošolskim otrokom in tistim v vrtcu. »Time-out-om« so podobni v tem, da v obeh primerih otroka umaknejo iz situacije, ki ga ogroža ali mu povzroča stres. Razlika pa je v resnici ogromna. Namesto tega, da otroka odstranimo, tako da ga samega posedemo za odmaknjeno mizo, kjer se ne bo počutil dobro, sem sama vzpostavila par prostorov, kamor lahko otroka umaknem, ko ga preplavijo občutki, s katerimi se težko sooča in mu ovirajo proces reševanja problemov.
To so osebni, zelo udobni prostori, v katerih so mehki, preveliki vzglavniki, album razrednih fotografij, par knjig in tihih predmetov, kot so senzorične stekleničke, papir za risanje in škatle s tihimi, mirnimi aktivnostmi (lutke ali marionete).
Tako kot »time-out«, naj bi tudi »time-in« trajal le minuto na leto starosti, razen če se otrok sam odloči ostati dlje.
Ko je konec, otroka vprašam, če se zaveda, zakaj je moral biti ločen od skupine, nato pa mu pomagam dognati, kako bi se lahko bolje lotil reševanja težav.
Doma imam podoben prostor tako v dnevni sobi kot v sobi mlajših otrok, ki si jo delita.
Zgoraj navedene metode in primeri zadovoljijo otrokove osnovne potrebe, dajejo možnosti za učenje in razvoj ter izboljšajo samozavest ter njihove sposobnosti.
Negativnosti, kakršne sta šeškanje ali »time-out« najprej delujejo samo zaradi šoka, sčasoma pa postanejo neučinkotice in povzročajo druge probleme.
To je vse; tehnike za disciplino iz učilnice, ki delujejo tudi doma.
Ko jih preizkušate pa se zavedajte, da se otrokovo obnašanje ne bo spremenilo čez noč! Učitelji, kakršna sem jaz, se vsakodnevno ubadamo z velikim številom otrok in disciplina je vseeno nekaj, česar se tudi sami učimo več let, preden postanejo naša prizadevanja uspešna.
Za starše je lahko še veliko težje. Pustite si dihati. Ne pozabite na pomoč; dovolite partnerju in ostalim družinskim članom, da vsake toliko prevzamejo odgovornost in si lahko vi napolnite baterije.
2-minutni načrt za dobre starše
Za dve minuti se zamislimo o tem, kje stojimo pri načinih discipliniranja.
- Ko slišite besedo disciplina, ali takoj pomislite na kaznovanje? Kako to vpliva na to, kako razrešujete težavno situacijo?
- Ali vas otroci vidijo kot ljubečega vodiča ali kot diktatorja? Kako to vpliva na vaš odnos z njimi? Kako to vpliva na njihovo motivacijo za upoštevanje pravil? Kaj pa, ko vas ni zraven – ali se odločijo za pravo stvar?
- Kaj (če sploh kaj) lahko spremenite, da postanete boljši motivator in vodič v življenjih svojih otrok, namesto da ste policaj, sodnik in porota?
Dolgoročni načrt za dobre starše
V prihajajočem tednu preizkusite nekaj od naslednjih napotkov:
- Za otroke ustvarite predvidljiv urnik, da bodo vedeli, kaj lahko pričakujejo; na primer počitek po kosilu.
- Težave prepoznajte kot priložnosti za učenje in pustite otrokom svobodo, da svoje probleme rešujejo sami. Ko ponudite lasten način, se prepričajte, da ga otrok res razume in da se z njim strinja.
- Pustite otroku priložnost da sprejema lastne odločitve. Ena ali dve sta dovolj, vendar se najprej prepričajte, da vam bo katerakoli od teh odločitev po godu. Primer tega bi bil, da daste otroku za kosilo na izbiro pico ali sendvič in ga ne poskušate prepričati v eno od možnosti.
- Pustite otroku lastne odločitve; dovolite otroku, da se ne igra z barbikami, če bi se raje igral s tovornjaki.
- Zavedajte se, kaj vašega otroka vznemiri – specifični zvoki, teksture, prostori, aktivnosti ali ljudje so vsi lahko povzročitelji nezaželenega obnašanja.
- Zavedajte se časov, prostorov in dogajanja, ki so vodili v otrokovo nezaželeno obnašanje – to vam bo pomagalo, da se jim v prihodnosti izognete.
- Naučite se otrokovega unikatnega načina izražanja in ga naučite svojega.
- Bodite pristni v izražanju svojih občutkov in naučite otroka, kako se jih primerno prikazuje.
- »NE« uporabite le, kadar je to res nujno. Seveda v določeni situaciji otroku ne bi rekli »Dragica, prosim, umakni se s ceste, preden končaš pod tovornjakom.« Vendar pa lahko na otrokovo željo po sladoledu ob šestih zjutraj odgovorite »Po večerji,« ali »Ko pride očka domov.«