Učenje: “Preberem petkrat, pa si še zmeraj ne morem zapomniti”

Povezava do FB skupine >>> FB skupina Odgovorno starševstvo
Piše Lea Čerin
»Preberem petkrat, pa si še zmeraj ne morem zapomniti.«
»Pokazala sem, povedala sem, naredili smo poskus, gledali smo video, pa vendar dva tedna kasneje ponovno razlagam celotno snov.«
»Definicijo 10-krat napišem, 5-krat na glas povem, pa vseeno si je ne zapomnim.«
»Snov si zapomni le za kratek čas in jo hitro pozabi.«
V teh primerih vprašajmo otroka, kako se je učil? Kajti težava oz. rešitev je v MISELNEM TOKU. Večkrat sem omenila, da mora biti otrok med razmišljanjem, miselnim naporom, učenjem …, aktiven. Miselno aktiven. Torej: kadar bere, gleda, posluša, je pomembno tisto, kar se v tistem trenutku dogaja v negovih možganih. Tisto, kar misli v trenutku zapomnitve, bo odločilo, ali se bo informacija zapisala v možgane ali ne.
Če torej med učenjem, ne dela nič, se lahko »uči« ure in ure, pa si bo zapomnil le malo ali celo nič. Ni bistvo v časovni količini učenja, ampak v KAKOVOSTI UČENJA. Kje so misli med učenjem. Lahko se je vrtel na stolu, lahko je grizel svinčnik, metal žogico v steno, prebral 1x, 2x, 3x, ponavljal na pamet…, ampak vse to je neuporabno, če z mislimi ni pri stvari. Starši lahko pomagamo z vprašanji: s čim vidiš podobnost, katera slika bi lahko zamenjala določeno besedo, na kaj te spomni beseda/besedna zveza, kako bi prikazal z gibom … Sprva mu bo nenavadno, saj je to popolnoma drugačen pristop k učenju.
Poznavanje učnih stilov je pri učenju koristno, saj ima vsak svoj način, kako si določen podatek zapomni.
Skupaj z otrokom lahko naredite kratko VAJO
Zamislite si jabolko.
- Če se vam je ob jabolku ustvarila SLIKA jabolka, potem sprejemate informacije v glavnem preko vizualnega kanala.
- Če se vam ob jabolku ustvari ZVOK, ko ugriznete v jabolko, potem sprejemate informacije v glavnem preko avditivnega kanala.
- Če se vam ob jabolku ustvari OBČUTEK, kako držite jabolko v dlani, potem sprejemate informacije preko kinestetičnega kanala.
- Ostala dva kanala, delujeta podobno. Začutite okus jabolka ali njegov vonj.
Pogosto se zgodi, da sta učna stila starša in otroka RAZLIČNA in zaradi tega prihaja do nerazumevanja in nesporazumov – starš otroku razlaga uporabo miselnih vzorcev, ki pa jih otrok (npr. kinestetik) ne sprejema, ker to ni njegov način učenja. In obratno – starš ne more razumeti, kako otrok ne zmore sedeti za mizo in se učiti.
Pri učenju je torej pomembno, kakšen je otrokov miselni proces med učenjem. Če zna ustvariti čustvo na določeno informacijo, takrat možganom sporoči, da gre za nekaj pomembnega. In da si to možgani morajo zapomnit!
Katere dogodke smo si najbolj zapomnili? Tiste, ki smo jim dodali osebno izkušnjo.
Kje delajo napake mlajši in starejši šolarji
- Da si vsebino ponavljajo znova in znova, kar postane dolgočasno in osebno nepomembno, deluje pa zelo kratek čas.
- Da med učenjem ne mislijo o ničemer ali pa o čem drugem.
- Delajo si zapiske, takšne in drugačne (vizualno-kinestetična strategija, ki pa je neučinkovita, če gre za prepisovanje podatkov). Boljša je uporaba ključnih besed / simbolov, ne celih povedi.
Spodaj je primer, kako si je učenka zapomnila besedno zvezo ‘agregatna stanja vode’ – 2. razred:
- Potovanje v svet učenja - 23. 9. 2020
- Naj bo otrokovo učenje pospešeno, enostavno in tudi radovedno - 8. 12. 2018
- Sproščeno in učinkovito učenje - 5. 12. 2018