Samostojni otroci so srečnejši
Ni vsaka pomoč zares koristna
Nesamostojen otrok, ki je središče družine, svojemu okolju postavlja neverjetne zahteve in postaja mali tiran. Ker mu starši niso nasprotovali, se otrok ni naučil, kako se spopadati z oviro. Rada bi, da napišete nekaj besed o tem, kako se počuti samostojen otrok. Še enkrat vas prosim, da knjigo odložite in razmislite o tem, preden nadaljujete z branjem.
- Samostojen otrok ima zaupanje vase in ima zdrav občutek za lastno vrednost.
- Samostojen otrok je aktiven.
- Samostojen otrok se zna soočati z realnostjo.
- Samostojen otrok se počuti koristnega. Lahko se mu zaupa.
- Samostojen otrok je spontan.
- Samostojen otrok si želi znanja in je radoveden do sveta in življenja.
- Samostojen otrok je motiviran, igra se in vse doseže s predanostjo, motivacijo in potrpljenjem.
- Samostojen otrok lahko sam načrtuje svoj dan tako, kot si sam želi.
- Samostojen otrok poguma ne izgubi prelahko. Ko mu nekaj ne uspe, to sprejme. Naslednjič bo zagotovo bolje.
- Samostojen otrok lahko stoji za svojim stališčem in svojim mišljenjem. Zato ga ni strah pred skupino poznanih ali nepoznanih ljudi reči “ne”.
- Samostojen otrok ima prijatelje in lahko aktivno sodeluje v svojem socialnem okolju.
- Samostojnega otroka drugi jemljejo resno, prav tako tudi on druge jemlje resno.
- Samostojen otrok lahko, prevzame odgovornost, primerno njegovi starosti.
Samostojnost ni to, da otrok lahko dela, kar si zamisli. Mislim, da starši otroku ne bi smeli dovoliti prav vsega. Vemo, da otrok še ni sposoben sam postavljati mej.
Samostojnost, o kateri govorim, se zoperstavlja odvisnosti od drugih in zanašanju na druge. Otroci morajo že v zgodnji dobi življenja narediti nekaj sami, brez pomoči odraslih, in tega so sposobni.
Pojasnila vam bom skozi primere, kako naj bi to bilo v praksi.
“Pomagaj mi, da to naredim sam!”
Ta stavek je jedro Montessori metode.
Opazovala sem mamo in enoletno hči, kako stoji na nizkem robniku. V ozki ulici skoraj ni bilo prometa. Se pravi, nobene nevarnosti ni bilo. Deklica se je želela zabavati in se znova povzpela na robnik in znova šla dol z njega. Iz strahu, da se bo deklica poškodovala ali udarila, jo je mama prijela za roko in že dvajsetič rekla:
“Pazi, padla boš!”
Deklici ni uspelo, da bi se iztrgala iz mamine roke, ujezila se je, začela kričati in hotela, da jo mama nosi.
Kakšno priložnost je deklica izgubila: da se z veseljem nauči svojega prvega vzpenjanja po stopnicah! Kaj je ena mala nesreča proti možnosti, da otrok začuti delček svoje neodvisnosti?
***
Na stopnicah stoji petnajstmesečna Marija Ana. Deklica se tesno drži za ograjo in želi raziskati vsak kotiček. Stojim nekoliko korakov naprej in jo pozorno opazujem. Radovedno me gleda in potem pokaže na mačko, ki se umiva na svojem počiv3ališču. Marija Ana kriči od zadovoljstva in se počasi vzpenja po stopnicah, neutrudno brblja in mi pokaže mravljo in papirček od bombona na stopnici. Mama se nam je približala, da bi preverila, če je vse v redu in v pogovoru, ki je sledil, sem mami povedala, kako je njena mala hčerka samostojna.
“Veste, da je Marija Ana enkrat padla po stopnicah, vendar se na srečo ni poškodovala. Zaradi tega sem si očitala. Kljub temu sem ji ponovno pustila, da sama pride do zgornjega nadstropja. Zgornji del hiše je ločen in mislim, da je povsem varen za otroka. In če se Marija Ana ponovno zaplete, se bo močno držala za ograjo. Bi bilo prav, če bi ji zaradi svojega strahu preprečila to pustolovščino? Mislim, da ne, mar ne?”
Pogosto otroke podcenjujemo. Otrokove sposobnosti so veliko večje, kot si lahko predstavljamo. Na moj tečaj pogosto prihajajo izredno zadovoljni starši, ki mi govorijo:
“To je neverjetno! Nisva vedela, kaj vse lahko naredi najin otrok. In zdaj je bolj zadovoljen, bolj vesel in potrpežljiv kot prej, ko sva ga ščitila in nadzirala.”
Dovoliti otrokom, da so samostojni, ni vedno prijetno in zahteva od nas veliko potrpljenja in tudi odrekanje od našega običajnega delovnega tempa. Ko pa otrok postane samostojen, v tem uživa cela družina. Otrok bo redko odvisen od nas in tako bomo tudi sami imeli več časa za sprostitev.