Igre, ki razvijajo občutek za besede, zloge in glasove
Morda boste presenečeni, a raziskave so pokazale, da morajo biti razvite samo dve specifični sposobnosti, da bi otrok razvil zavest o tiskani besedi, to pa so fonološka zavest in poznavanje črk abecede. Fonološka zavest je sposobnost, ki vključuje otrokovo zavest o tem, da so izgovorjene besede, ki jih sliši in uporablja, sestavljene iz glasov. Glavni deli besede so zlogi in fonemi. Zlogi so deli besede, sestavljeni iz samoglasnika, ki stoji zraven enega ali dveh soglasnikov. Na primer, v besedi “tepih” sta dva zloga “te” in “pih”. Fonemi oziroma glasovi so najmanjši delci izgovorjenih besed. Pomembno je, da fonemov ne mešajo s črkami. Foneme izgovarjamo, črke pa pišemo.
Raziskave so pokazale, da je za majhne otroke razstavljanje besed na zloge veliko lažje kot razstavljanje na foneme in da so igre, vezane na rimo, na splošno lažje kot igre, ki od otroka na primer zahtevajo, da “izpusti zadnji glas v besedi.” V nadaljevanju bomo predstavili nekaj predlogov iger, ki razvijajo občutek za besede, zloge in glasove. Predlagamo, da začnete s preprostimi igrami, kot so tiste, ki temeljijo na zlogih, rimi in sintezi glasov. Ko boste sigurni, da otrok z lahkoto rešuje te naloge, pojdite na naloge, ki vključujejo razstavljanje besede na glasove.
Učenje o začetku, sredini in koncu
Če se otrok počuti negotovega, vadite z njim prepoznavanje besed na začetku, v sredini in na koncu stavka, zloga in glasu na začetku, v sredini in na koncu besede. Na začetku preverite, če otrok razume pojme začetka, sredine in konca določenega zaporedja. Recite mu: ” Pokaži sliko, ki je na koncu, sliko, ki je na sredini in sliko, ki je na začetku.”
Besede in stavki
Medtem ko otroku razlagate, kje je začetek, kje sredina in kje konec stavka iz treh besed, mu povejte, da naj ploskne z dlanmi za besede, ki jih sliši v stavku – dvakrat za “medo spi”, trikrat za “Nina je srečna”, štirikrat za “moja mačka je velika.” Spodbudite ga, da ploskne za vsako besedo, ki jo izgovori.
Delo na zlogih
Začnite s poudarjanjem zlogov v besedi. Otroku predlagajte, da ploskne za vsak zlog, ki ga sliši v dvozložnih ali trizložnih besedah. Za igro spajanja zlogov v besede vam je lahko v pomoč lutka. Otroku razložite, da lutka zelo počasi izgovarja besedo in naj vam pove, katero besedo lutka poskuša povedati. Začnite z dvozložnimi besedami, ko otrok enkrat to obvlada, pojdite na trizložne besede. Preverite, če otrok ve, kateri je začetni zlog v besedah in kateri zadnji. Potem preverite, če otrok lahko zaključi dvozložno besedo, če mu vi poveste prvi zlog. Najdite slike predmetov, ki imajo dvozložna imena, na primer, “kra-va”. Pokažite otroku sliko krave in recite: “Povedal/a ti bom začetek besede, ti pa jo zaključi – to je “kra”, na kar bo otrok odgovoril “va”.
Vadba rime
Obstaja veliko enostavnih, neformalnih iger, ki jih lahko igrate z otrokom in mu pomagate razviti zavest o rimi. Skupaj recitirajta pesmice, berite knjige, ki vsebujejo stihe v rimi, izmišljujte si smešne, trapaste rime, otroku recite, naj zaključi stavek z neko besedo iz poznane pesmice, kot je, na primer “Diči, diči, diča, urno na ….?” (odgovor: “konjiča”).
Veliko bolj zahtevna igra je iskanje parov besed, ki se rimata. Z otrokom lahko pogledata sliko, na kateri je narisan most. Recite: Tukaj je most. Izmislil/a si bom besedo, ki se rima na “most”, na primer, kost. Zdaj pa si ti izmisli besedo, ki se rima na kost in most.
Vir: Klinfo