Izpodbijanje neprijetnih misli ob negativnem dogodku

Odgovorno starševstvoTa prispevek je del projekta Odgovorno starševstvo.
Povezava do predstavitve >>> Odgovorno starševstvo
Povezava do FB skupine >>> FB skupina Odgovorno starševstvo

Izpodbijanje neprijetnih misli ob negativnem dogodku

Izpodbijanje pri otrocih je enako kot pri odraslih. Vaja je namenjena, da si pomagamo izpodbijati neprijetne misli in si povišati raven energije.

Primer iz knjige Naučimo se optimizma, avtorja Seligmana:

Negativni dogodek: Moja najboljša prijateljica Suzana mi je rekla, da je od zdaj njena najboljša prijateljica Jana. Zdaj bo pri kosilu sedela z njo, ne več z mano.

Prepričanje: Suzana me ne mara, ker se ji ne zdim dovolj frajerska. Jana pripoveduje dobre šale, kadar pa jaz povem kakšno, se nihče ne smeji. In Jana ima res lepe obleke, moje so čisto nemoderne. Če bi bila bolj priljubljena, bi bili s Suzano še vedno prijateljici. Zdaj bom morala pri kosilu sedeti sama in vsi bodo vedeli, da je Suzanina najboljša prijateljic Jana.

Posledice: Strah me je bilo iti h kosilu. Nisem hotela, da bi se mi smejali, jaz pa bi morala sedeti sama. Izmislila sem si, da me boli želodec in učiteljica me je poslala k zdravniku. Počutila sem se zelo grdo in najraje bi zamenjala šolo.

Izpodbijanje: Suzana je res prijazna in nasploh v redu, ampak ni prvič, da mi je povedala, da ima drugo najboljšo prijateljico. Spomnim se, da mi je pred kratkim rekla, da bo zdaj njena najboljša prijateljica Katarina, pred tem pa je to rekla še za Jasno. Dvomim, da je to zato, ker ne znam pripovedovati šal ali ker nimam modernih oblek – zadnjič sva si s Suzano recimo kupili popolnoma enaki obleki. Očitno pač rada menja najboljše prijateljice. Saj ni moja edina prijateljica, pri kosilu lahko sedim tudi z Mijo ali Emo.

Raven energije: Nisem se bala iti h kosilu in tudi grdo se nisem več počutila.

Glede na primer se lahko potem z otrokom pogovoriš še, kako bo poskrbel zase, če ima ob sebi prijateljico, ki rada menja prijateljice na vsakih nekaj tednov. Poiščeš dokaze proti prepričanju »Prijateljica me ne mara več«. Kakšni so dokazi proti prepričanju »Moje obleke so čisto nemoderne?«

Izpodbijanje negativnih misli gre po načinu:

  1. Opis negativnega dogodka
  2. Prepričanje, ki ga imam ob tem negativnem dogodku (kar se nanaša name v odnosu z zunanjim svetom, drugimi, okoliščinami)
  3. Posledica
  4. Izpodbijanje
  5. Boljše počutje/raven energije

Logika v ozadju je, da samo zato, če imamo določene misli, še ne pomeni, da so misli resnične. Lahko jih izpodbijamo oz. ovržemo. To počnemo pogosto, ko nam drugi kaj očita, ga prepričujemo v obratno, svojih misli pa pogosto ne izpodbijamo.

Vprašajte otroka, Kaj misli, da bi o njem rekel njegov najhujši sovražnik. Kako bi se vaš otrok odzval? Ko pove odgovor, ga spodbujajte, da jih da še več. Nadaljujta, dokler mu ne zmanjka idej.

Otroku razložite, da lahko na enak način izpodbija tudi sam svoje misli z bolj pozitivnim učinkom. Ko bo uspešno izpodbijal svoje negativne misli, vanje ne bo več verjel, zato bo postal boljše volje in po lahko več naredil. S tem se mu bo povečala raven energije in se bo počutil poživljenega.

Dopolnite lahko vajo še tako, da potem zapišete, kar pove otrok, to na glas preberete in ga vprašajte, kako vsaka utemeljitev v izpodbijanju izniči določeno prepričanje.

Kakšne dokaze ima proti določenemu prepričanju.

Čim večkrat neka negativna prepričanja izpodbijajte s svojimi besedami. Otroku, če je treba, pomagajte pri tem.

Seveda pa dragi starši, vključno z mano, izpodbijanje in pozitivnejši odziv moramo vaditi najprej mi sami.

Nada Trtnik

Nada Trtnik

Dr. Nada Trtnik, zakonska in družinska terapevtka vam pomaga do večje povezanosti v odnosu s partnerjem in otroki, boljšega rokovanja v konfliktu in večjega zadovoljstva s sabo.

Ima doktorat in specializacijo iz Zakonske in družinske terapije, je usposobljena Imago edukatorka in terapevtka za delo z otroki. Vključena je v redno supervizijsko spremljanje terapevtskega dela in je članica Združenja zakonskih in družinskih terapevtov Slovenije.
Nada Trtnik
Ocena:
[Skupaj: 0 povprečno: 0]

Morda vas zanima tudi ...

Nada Trtnik

Nada Trtnik

Dr. Nada Trtnik, zakonska in družinska terapevtka vam pomaga do večje povezanosti v odnosu s partnerjem in otroki, boljšega rokovanja v konfliktu in večjega zadovoljstva s sabo. Ima doktorat in specializacijo iz Zakonske in družinske terapije, je usposobljena Imago edukatorka in terapevtka za delo z otroki. Vključena je v redno supervizijsko spremljanje terapevtskega dela in je članica Združenja zakonskih in družinskih terapevtov Slovenije.

Dodaj odgovor